TOM OVANS – GET ON BOARD

We hebben het wel voor sympathieke antihelden zoals Tom Ovans, één van de zwaarst onderschatte singer-songwriters van de jongste decennia. Ovans is een songwriter uit Austin, Texas, die al zo’n twintig jaar tegen beter weten in, aan de weg timmert. Waarom de man zo obscuur is gebleven, ons is het een volstrekt raadsel. Hij beschikt over een prachtige, schorre stem en zijn poëtische songs zijn zonder uitzondering van superieure kwaliteit. Daarbij heeft hij ook iets Bob Dylan-achtigs. Hij weet heel veel oprechte emotie in z'n helende stemgeluid te verwerken en daarmee zo'n beetje alle aandacht naar zich toe te trekken. Tom Ovans is zo’n songwriter die zonder echt op te vallen de mooiste dingen maakt.

"Get On Board", de titel van de meest recente cd van Ovans verklapt al genoeg. Met het rockende openingsnummer en titeltrack, waarin hij zijn herkenbare stemgeluid loslaat, weten wij meteen dat het goedzit. Dat hij zijn verhalende stijl van zijn ambitieuze voorganger "Party Girl" (2007), niet helemaal heeft losgelaten, constateren wij met de andere twaalf tracks op deze nieuwe plaat. Bij een eerste beluistering weten we onmiddellijk dat "Get On Board", geen gemakkelijke luisterstrip zal worden, maar bij een tweede beluistering durven wij het zonder meer aan om "Get On Board" uit te roepen tot één van de betere cd's in dit genre al zal hij zijn tiende cd "Honest Abe And The Assassins" hiermee niet dadelijk overtreffen, want deze plaat blijft voor ons zijn voorlopig opus magnum.

Het niveau van Ovans albums mag als zeer behoorlijk betiteld worden. Deze nieuwste cd trekt in feite de lijn door van zijn indrukwekkende debuut "Industrial Days" uit 1991, en de nog betere opvolgers, "Dead South" (1997), "The Beat Trade" (1999), "Still In This World" (2001), "15 Unreleased" (2002), "Tombstone Boys, Graveyard Girls" (2003) om een aantal te vernoemen, want "Get On Board" is zijn twaalfde album, ééntje waarvan de toonzetting wat steviger overkomt. En dit is niet verwonderlijk, want op deze plaat laat hij zich omringen door een band bestaande uit Larry Chaney (elektrische gitaar), Vicente Rodriguez (drums), nieuwkomer Phil Ajjarapu op bas en enkele bescheiden bijdragen van zijn vrouwtje Lou Ann Bardash (backing vocals), de blazers DD Dagger en Mike Vasquez, en Jesse Hester (piano).

Tom Ovans heeft een stem die er mag zijn, die het midden houdt tussen John Hiatt en Tom Waits, lekker wat gruis op de stembanden dus en ook het vermogen om soms eens goed uit te halen. Met zijn rustgevende en verhalende liedjes roept hij een beeld van Amerika op in dertien eigen liedjes. Een droomwereld die we kennen van soortgelijke verhalenvertellers en ééntje die ook een droevige, melancholische kant heeft. Songs dus vol emotie en melancholie, songs van een af en toe bijna onwerkelijke schoonheid. Gespeeld vol passie en ontroerend tot op het bot. De hoogtepunten er uit pikken is ondoenlijk, want de kwaliteit ligt 13 nummers lang op een griezelig hoog niveau.

Dat Ovans soms enigszins in akoestische tracks aan een Steve Earle ("Every Single One", "Rainbows"), Matthew Sweet (de bar-room rockers "Get On Board" en "Breakdown And Cry"), om zomaar twee bekenden te noemen, refereert doet niets af aan zijn eigen originaliteit. Het meest opvallen doet wat mij betreft het bitterzoete "Never Been In Love", "Night Train" omwille van de toegevoegde blazers en het afsluitende "Too Late Now", één van de langste en meest ambitieuze songs die Tom ooit heeft opgenomen, een verhaal dat begint en eindigt op een omheind basketbalveld in Greenwich Village bekend als 'The Cage'.

Wat is gebleven is het gevoel voor sterke melodieën, alsmede het veelvuldig gebruik van alle gitaarwerk als basis. "Get On Board" blijkt uiteindelijk toch weer een streepje beter uit de verf te komen dan zijn voorganger, wat avontuurlijker vooral. Tom Ovans schrijft zondermeer pakkende songs; songs die zich vrij vlot in de hersenpan weten vast te pinnen. Hij heeft zich wederom laten beïnvloeden door countryfolk, om deze vervolgens op geheel unieke wijze het huidige millennium in te loodsen. Een prachtplaat die nog maar eens onderstreept wat een uniek talent Tom Ovans is.


 

 

 

Artiest info
Website  
   

Label: Floating World
Distr.: Bertus