JUDE DAVISON – CIRCO DE TEATRO

Jude Davison schrijft ons in zijn begeleidend briefje dat zijn nieuwste project “Circo De Teatro” tevens zijn 18e cd uit zijn lange muzikale loopbaan. In de voorbije jaren verschenen er meerdere albums met Broadway-achtige musicalmuziek, een trilogie van muziek en dichtkunst, drie akoestische platen en twee soundtracks bij een toneelstuk.
Deze Canadese artiest met Britse roots brengt met “Circo De Teatro” een conceptplaat waarop we een mix van Americana, R&B, rootsmuziek en Mexicaanse mariachiklanken aangereikt krijgen in 15 tracks.

De sfeer van dit album wordt meteen gezet in de eerste song “Carnaval Burlesco”, een instrumentaal mariachinummer met spoken word van Dalvanir McLean waarin we zowel muzikale invloeden van Los Lobos als Calexico menen te herkennen. Zijn cabareteske stijl van zingen en optreden bezorgt Jude Davison ook wel eens een vergelijking met Tom Waits.

Voor “Circo De Teatro” verkoos hij om het verhaal te vertellen van een rondreizend Mexicaans circus en de belevenissen van de kleurrijke artiesten die in het circus optreden. Elk speciale karakter dat zich in de circusmedewerkers herbergt krijgt zijn ‘moment de gloire’ in één of ander liedje op dit album.

Intrigerend is het verhaal van “Madame O” dat wordt gebracht onder instrumentale begeleiding van banjoklanken, gespeeld door een virtuoze Craig Korth.

Jude Davison neemt zoals steeds het gros van de muziekinstrumenten voor eigen rekening maar hij heeft voor dit album toch ook een aantal professionele muzikanten uitgenodigd om hun bijdrage aan enkele songs te verlenen. Wat opvalt zijn de vele geslaagde interventies van een blazerssectie die een soulvol cachet geven aan meerdere liedjes. Zo kabbelt het nummer “Amphetamine Sam” en het met een mooie intermezzo van klarinet gebrachte carnavaleske “The Greatest Show On Earth” voort op het hoorngeschal van trompet, saxofoon en tuba en valt de heerlijke accordeonmuziek van Bessie Wapp meteen op bij beluistering van het instrumentale “Mitad Del Camino” en bij “Big Top Parade”.

Met het circus als onderwerp ligt het voor de hand dat er veel vrolijkheid te horen valt op “Circo De Teatro”. Zo is er een mooie samba te horen in “Sideshow Souvenirs” en de pedal steel gitaar die Jude Davison recent zelf leerde bespelen klinkt ook meerdere malen mooi door in vele van zijn liedjes, o.a. in het zeer sterke “Belle And Ophelia”.

Het prachtige duet in het Spaanstalig klinkende maar eigenlijk in een onbestaande taal gebrachte “Con Volai Amore” roept herinneringen op aan het betere Mexicaanse klinkende werk van Calexico. Hetzelfde geldt voor de prachtige rumba in “Veil Of Tears” waarin Jude Davidson het ultieme bewijs van zijn uitstekende zangcapaciteiten laat horen en de mariachi-trompet voor een onvergetelijk muzikaal intermezzo komt zorgen. De pedal steel gitaar wordt tenslotte nog een laatste keer bovengehaald op het afsluitende nummer “Further On”, wat één van de mooiste songs op “Circo De Teatro” blijkt te zijn geworden.

Maar de luisteraar van wie het hartje sneller gaat slaan bij het horen van door Mexicaanse klanken doordrenkte liedjes moest eigenlijk al lang zijn overgegaan tot het in huis halen van dit superleuke album.

(valsam)
“The magic that can be enjoyed in a circus, the tears of a clown and the astonishment in children’s eyes about the unbelievable magician’s act or the amazing performance of circus acrobats. These fundamental emotions best describe the feelings one has when listening to most of the songs on Jude Davison’s album ‘Circo De Teatro’. In a blend of Americana, Roots music, R&B and Calexico-style Mariachi sounds this concept album consists of 15 musical acts that will make all listeners applaud and shout for more.” – www.rootstime.be



 

Artiest info
Website  
Myspace  

CD Baby

Info: Hemifran

Label : Pigeon Moods Productions