A TRIBUTE TO THE MUSIC OF THE MISSISSIPPI SHEIKS - THINGS ABOUT COMIN’ MY WAY

Wie er in deze eeuw van droomt om eens een tribuut te wijden aan een vergeten bluesy volksbandje uit de jaren 1930-1940 moet al heel origineel en excentriek in elkaar zitten. Maar multi-instrumentalist Steve Dawson, tevens producer, vond dat een onrecht moest worden rechtgezet en dat The Mississippi Sheiks, zijnde gitarist Walter Vinson, fiddlespeler Lonnie Chatmon en zijn broers, vooralsnog een late hulde verdienen. Dit pré-war stringbandje was dan ook in die tijd erg populair in het zuiden van Amerika, zoals vandaag vele hitscorende pop- en rockgroepjes. Tot in Texas en New York toe hadden zij succes. Bovendien varieerden zij in vijf jaar tijd zowat met een honderdtal verschillende nummers, waarvan een zeventigtal origineel. De eerste opnames verschenen op plaat in 1930 in Shreveport in Louisiana.

Van die honderd songs worden er op dit huldealbum zeventien samengebracht met telkens een andere vertolker. Sommigen onder hen blijven dicht bij het origineel, zoals Danny Barnes, anderen geven liever een eigen interpretatie aan de gekozen song. Het geheel doet erg fris en eigentijds aan, mede door de sessiemuzikanten op het merendeel van de nummers, voor de gelegenheid samengebracht. Zoals in de pionierstijd wist het muzikantentrio Wayne Horvitz met Hammondorgel , bassist Keith Lowe en drummer Matt Chamberlein niet van tevoren wat zij in de studio zouden vinden. Ook Steve Dawon begeleidt met een resem diverse gitaren of mellotron.

The ‘North Mississippi Allstars’, ook al een familieband, bijt de spits af met ‘It’s Backfirin Now’, een song die aan het bezit van een auto een seksuele connotatie koppelt. Want vele van de songs van The Sheiks waren gelaagd met subtiele toespelingen op de zwakke kanten van het mensdom. De exotische Ndidi Onukwulu uit Vancouver vervolgt zwoel met ‘Things About Comin’ My Way’ als een tussenschakel tussen Sister Rosetta Tharpe en Cassandra Wilson. Bekende zangers/muzikanten, gepokt en gemazeld in de bluesbranche, zoals John Hammond, Bob Brozman, Kelly Joe Phelps en Geoff Muldaur dragen hun steentje bij. Madeleine Peyroux en Robin Holcomb, beiden sensueel zingend, leveren een meer jazzy bijdrage en Bill Frisell houdt het instrumentaal. Ook Steve Dawson zelf bleef niet achter met ‘Lonely One In This Town’.

Zelf hield ik vooral van ‘Honey Baby Let The Deal Go Down’ van Bruce Cockburn met een sfeermakende trombone en van het lichtvoetige ‘We Both Are Feeling Good Right Now’ met klarinet, vertolkt door Del Rey. Sam Chatmon in hoogsteigen persoon leerde haar hoe blues te spelen. Verrassend is ook de bijdrage van Oh Suzanne met haar uitvoering van de ‘Bootlegger’s Blues’, in een arrangement van Van Dyke Parks, over het kat en muis spelletje tussen een illegale whiskystoker en de sheriff. En wie beter dan ‘The Carolina Chocolate Drops’ weten hoe de klassieker ‘Sitting On Top of the World’ te spelen, al ontelbare keren gecoverd.

Het verzorgde en geïllustreerd boekje biedt daarenboven informatief leesgenot. Behalve de beschrijving van de achtergrond en mérites van elke artiest, kan je het hele verhaal van The Mississippi Sheiks nalezen, hun invloeden, opnames en wedervaren. Want er was ook hun spiritueler kant, zoals blijkt in ‘He Calls That Religion’ van The Sojourners. Als er zaterdagnacht werd gezondigd, moesten de zonden op zondag kunnen worden weggewassen.

Verheugend dus om vast te stellen dat via dit tribuut Walter Vinson en de broers Lonnie en Sam Chatmon terug in herinnering worden gebracht, net als broertje Armenter, die later onder de naam Bo Carter solo ging. Zij erfden het talent van hun vader, een deelpachter en vioolspeler. Moge hun geesten uit het graf opstaan om te participeren aan deze Revival, zeer het beluisteren waard dank zij de originele inbreng van elke zanger/muzikant afzonderlijk.

Marcie

 

 



 

Artiest info
Website  
Info: Killbeat Music  

Label: Black Hen Music

Distr.: Continental Record Services