GORDIE TENTREES - MERCY OR SIN

We zullen het nooit vergeten, de denderende show en het interview dat Rootstime had, ongeveer een jaar geleden in de Antwerpse Arenbergschouwburg, met de Canadese rijzende ster Gordie Tentrees uit Whitehorse, Yukon die het voorprogramma verzorgde van klasbak Fred Eaglesmith. Memorabele belevenissen en Gordie, die toen zijn tweede cd “Bottleneck To Wire”, opvolger van “29 Loads Of Freight” kwam voorstellen, heeft sindsdien niet stilgezeten, want hij klopt al op onze voordeur met een nieuwe, derde plaat met de gezegende titel “Mercy Or Sin”. Zijn vrienden muzikanten Matt King op upright bas en Ken Hermanson op lap steel, banjo of elektrische gitaar hebben hem trouw gezworen voor het leven, maar de productie van het album gaf hij ditmaal in handen van Juno Award winnend producer Bob Hamilton, die Gordie de nodige vrijheid beloofde in de uitvoering van zijn songs.

Gordie Tentrees schrijft teksten recht uit het leven gegrepen, met dikwijls wijze lessen, vol dankbaarheid en bescheidenheid, zoals we hem kennen. Liefhebbers van rootsmuziek, country met een scheut blues en fingerpicking kunnen weer likkebaarden bij dit nieuwe album, dat met "Alfred" verhalend van start gaat als een kabbelend rootscountry beekje, smeuïg begeleid door Bob Hamilton op Weisenborn.

Integriteit voert Tentrees hoog in het vaandel en in de spannende countrypicker “No Integrity Man” nagelt hij met staccato fingerpickingspel en banjo diegenen aan de muur die enkel muziek maken voor het geld en zo hun eigenheid verraden. Mama Tentrees zal wel even een traan moeten wegpinken bij de tribuutsong van haar zoon Gordie, die de grootste bewondering voor haar toont in het bluesy “Hey Mama”. Met “Devil Talks” moeten we door de knieën onder de beukende bluesrock van de Redbone klinkende elektrische gitaarstoten van Ken Hermanson en het intense smoelschuifwerk van Gordie, wiens stem nog nooit zo grolde in deze duivelse strijd tegen zichzelf. Zeemzoet klinkt Tentrees dan weer in het countryblues duet en titelnummer “Mercy Or Sin”met Jennie Sosnowski , dat met wijds klinkende pedal steel en een teletwang zijn dartele verliefdheid accentueert.

Het album telt één cover, “Rambling’s Gonna Be The Death Of Me”, van Bert Jansch, en Gordie zal met zijn intensieve tourkalender zich zeker aangesproken hebben gevoeld door de tekst, maar ook zijn muzikale bewerking, met Oosters klinkende strijkers scheppen een heel speciaal bluesy sfeertje. “Same Old Blues” voert ons even langs rockabilly tempels met kletterende contrabassen en bliksemende gitaarsnaren, terwijl je in de intriest vooruitslepende countryblues “Blue Motel Room” overvallen wordt door medelijden om een zielige, onsuccesvolle artiest die zit te bevriezen op een eenzaam hotelkamertje. In “The Ross River” neemt Gordie Tentrees afscheid van ons in Johnny Cash stijl, in een song waar hij de behandeling aanklaagt van de First Nations bevolking door de Canadese regering.

Hou deze Gordie Tentrees in volle groei maar in de gaten. Deze jonge Canadees is een groot talent, zowel muzikaal als in zijn gedreven teksten en levert met “Mercy And Sin” een prachtalbum af, vol afwisseling. Hou zijn concertkalender nauwgelet in het oog, want Europa staat weer hoog op zijn verlanglijstje. Belgische en Nederlandse bookers, het is nu het moment om in te grijpen. Haal deze rasartiest over de grote plas.

Blowfish




 

Artiest info
Website  
Myspace  

CD Baby

Info: Bloodygreatpr

Distr.: Sonicrendezvous