MALCOLM HOLCOMBE - FOR THE MISSION BABY

Na enkele passages door België is Malcolm Holcombe’s reputatie als hoogst originele enigszins excentrieke singer-songwriter gevestigd. Zijn rauwe countryblues met gekartelde randjes is hem ook fysiek op het lijf en gelaat geschreven. In april 2008 nam Rootstime.be nog een interview af van deze doodeerlijke troubadour.

Vervelen doet Malcolm nooit, ook niet op deze ‘For The Mission Baby’, inmiddels zijn achtste. Net zoals het baanbrekende ‘Gamblin’ House’ producete Ray Kennedy ook weer dit album, opgenomen in Nashville. De songsmid, die in Noord-Carolina opgroeide en open stond voor om het even welke muziek, van Gospel en folk/ballades tot bluegrass en rockmuziek, is op zijn best wanneer hij met doorrookte stem het bluesgevoel opdiept vanuit de buik of uit de heuvelgrond waarin hij geworteld is. Zijn familie, buren, een transistorradio, TV-shows en een leerboek met akkoorden waren zijn eerste richtingwijzers. Daarna trok hij er zelf op uit met zijn akoestische gitaar, luisterend naar ‘the voices inside his heart’.

Aanvankelijk probeerde hij het in folk- en rockgroepje, uiteindelijk solo. Op dit album krijgt hij het gezelschap van o.m. het duo David Roe met staande bas en Jared Tyler met dobro of lapsteel. Beiden voelen de vrijbuiter goed aan en bepalen mee de sfeer van dit album. Luister maar eens naar ‘A Bigger Plan’ met die fascinerende dobro. Ook Tim O'Brien doet met mandola bijzondere mooie dingen, zoals op ‘Whenever I Pray’ en het titelnummer ‘For The Mission Baby’, dat alles in zich heeft om een klassieker te worden.

De zanger zelf geeft voluit expressie aan songs zoals ‘Bigtime Blues’ en ‘Short Street Blues’ en vindt inspiratie in beelden uit het wilde Westen, zoals op ‘Hannah’s Tradin’ Post’ of ‘Doncha Miss That Water’, beiden songs die ondanks het countryritme een vervlogen treurnis verbergen. Soms zingt hij over aandoenlijke figuren, zoals in ‘Another One Gone’, want het thema van de rusteloze zwerver, die alles achterlaat, duikt geregeld op.

Temidden van al dat nostalgisch moois slaagt Malcolm er nog in om daartussenin een bluesy pareltje te futselen zoals ‘You Have It All’, dat een zekere tijdloosheid uitstraalt. Je houdt het niet voor mogelijk, maar met dit album heeft Malcolm zich weer overtroffen. Want hoe dikwijls gebeurt het dat je aarzelt om een favoriet te noemen uit vrees de anderen te kort te doen.

Marcie




 

Artiest info
Website  
Myspace  

interview

Label: Echo Mountain Records

Info: Musemix - Joanna Serraris