ARTHUR LEE & WHIT WALKER - DIXON BENDEJO TRASH

Arthur Lee is een muzikant uit Los Angeles die deel uitmaakte van groepen als Hail Citizen!, Listen Like Thieves, Bryn Loosley en The Last Minute. Whit Walker uit Chicago maakte op zijn beurt deel uit van groepen als Pay The Coyote, Watermelon Henry en Happy Inside. U zult net als ik even met de wenkbrauwen fronsen bij het horen van deze groepsnamen want je kunt ze allemaal niet direct van wereldberoemdheid verdenken.

Of dat gebrek aan bekendheid en erkenning dan ook de aanleiding was voor beide heren om een samenwerkingsproject op te starten is niet helemaal duidelijk. Maar de tien songs tellende cd “Dixon Bendejo Trash” is wel degelijk het resultaat van een krachtenbundeling van Arthur Lee en Whit Walker.

De eerste song “Bad Education” is een uitgebreide verzameling van scheldwoorden en viespeukerij waarbij “masturbation”, “fucking me for money”, enzovoort een belangrijk onderdeel van de songtekst uitmaken. Gelukkig maar is deze song niet representatief voor de rest van de cd. “Courtesy Killed The Kind Man” is ook wel als een moderne protestsong te omschrijven maar is toch veel minder expliciet in de tekst.

De muzikanten willen met deze cd een muzikale en tekstuele aanklacht brengen tegen alle mistoestanden die ze in hun directe omgeving zien gebeuren. Muzikaal gezien bundelen ze een reeks klanken en omgevingsgeluiden op onconventionele instrumenten gespeeld. Potten en pannen worden tot veredelde muziekinstrumenten gepromoveerd en komen regelmatig aan bod in deze experimentele soundtrack.

Een attente luisteraar zal misschien referenties willen leggen met een artiest als Tom Waits in zijn experimentele periode, volgens ons tot nader order echter onterecht. Arthur Lee en Whit Walker zeggen in het bij de cd gevoegde infoblad dat ze drie jaar hebben gedaan om deze tien nummers aan de debuutplaat toe te vertrouwen. Toch klinken meerdere tracks nog teveel als onafgewerkt.

In enkele nummers menen we toch een portie potentieel voor de toekomst te kunnen ontdekken. Zo klinken “Tension And Release”, “Solar Princess”, het Bonnie ‘Prince’ Billy-schatplichtige “Every Time I Look At You I See Something New” en “Totem Calling” ons als hedendaagse muziek in de oren. Mits omwerking van demo tot volwaardig opgenomen songs zouden Arthur Lee & Whit Walker met dergelijke nummers een ruimer publiek moeten kunnen bereiken. Momenteel is dit schijfje volgens onze bescheiden mening echter nog te experimenteel om een breder luisterpubliek te kunnen boeien.

(valsam)




 

Artiest info
   
Myspace  

CD Baby