RICHMOND FONTAINE – WE USED TO THINK THE FREEWAY SOUNDED LIKE A RIVER

Eind vorig jaar bespraken we voor Rootstime de cd ‘A Jockey’s Christmas’, een spoken word album van Willy Vlautin, zanger en songschrijver van de formatie ‘Richmond Fontaine’ uit het Amerikaanse Portland, Oregon. Vlautin is ook schrijver van novellen en kan op enige appreciatie rekenen vanuit literaire hoek voor zijn schrijverswerk.

Boven dit alles is hij natuurlijk ook een begaafde componist en zanger. Dat illustreert hij nu weer in het nieuwste ‘Richmond Fontaine’-album “We Used To Think The Freeway Sounded Like A River”, een plaat die tot het allerbeste werk van deze formatie behoort. Officieel gaat het om 14 songs maar er staat ook een kort instrumentaal intermezzo van amper een halve minuut tussen getiteld “Northwest” en nog twee volwaardige instrumentale nummers: “Sitting Outside My Dad’s Old House” en “Walking Back To Our Place At 3 A.M.”

Voor het overige echter niets dan lof voor dit sterke werkstuk. Een reeks melodieuze nummers die emoties en gevoelens uitstralen en Willy Vlautin die zijn uiterste best doet om de songs vocaal naar hogere regionen te zingen. De titeltrack van het album is ook de eerste song en zet al meteen zijn stempel op de rest van het schijfje. Hun twee jaar geleden verschenen zevende album “Thirteen Cities” was veel luider en verschilt behoorlijk van deze cd. Maar het intimistische karakter van deze songs past wonderwel bij de stem van Vlautin en maakt de nieuwe ‘Richmond Fontaine’-cd zeer toegankelijk voor het grotere publiek.

‘Calexico’ en ‘Richard Buckner’-producer JD Foster nam - net als bij enkele voorgaande platen - voor de opnamen achter de knopjes plaats en plaatste zijn brandmerk op enkele nummers, zoals de prachtige single “You Can Move Back There” en het even mooie door mariachi-trompetten gekenmerkte “The Boyfriends”. De verantwoordelijkheid voor het vollere muzikale geluid mag worden toegeschreven aan multi-instrumentalist Paul Brainard die voor piano, pedal steel en trompetgeschal zorgde op deze plaat.

De alt-countrymuziek die ‘Richmond Fontaine’ kenmerkt klinkt doorheen het ganse album zeer fris en modern. De groep – die dit jaar zijn 15 jarig bestaan viert – zit langzaamaan op het hoogtepunt van zijn kunnen en demonstreert dit door middel van de hoge kwaliteit van enkele nummers op deze cd.

In de pers wordt ‘Richmond Fontaine’ regelmatig terecht vergeleken met geestgenoten als ‘Uncle Tupelo’, ‘Willard Grant Conspiracy’ en ‘Green On Red’. De sobere instrumentatie door de band omkleedt de verhalen van Willy Vlautin op sublieme wijze.

Uitschieters van de songlijst zijn “The Pull”, het Wilco-achtige “Maybe We Were Both Born Blue”, het zo goed als instrumentale ”Watch Out”, de akoestische ballade “Ruby & Lou” en het heerlijke “A Letter To The Patron Saint Of Nurses” waarmee een einde aan dit mooie album wordt gebreid. Eenduidig advies van deze redactie: aanschaffen en genieten.

(valsam)




 

Artiest info
Website  
Myspace  

Label : Decor Records
Distr. : Bertus