V.A.: THIS IS THE BLUES VOLUMES 1 & 2

Gespecialiseerde labels zoals Eagle Rock Entertainment brengen steeds meerdere compilaties uit, zoals nu ook, "This is The Blues", mooi op maat gesneden voor de freak: vier volumes, begin er maar aan. Verzamelaars waarop zomaar liefst 60 bluesartiesten terug te vinden zijn. Of the blues een zevental paar geleden werkelijk z'n honderdste verjaardag heeft gevierd, dat laten wij in het midden, maar er is toch een plausibele reden om 1903 als geboortejaar te nemen. Dat jaar hoorde W.C. Handy (de latere Father of the Blues en schrijver van het legendarische "St. Louis Blues") aan het station van Tutwiler, Mississippi een straatmuzikant een hartverscheurend liedje zingen terwijl hij met een mes over de snaren van zijn gitaar streek. De melodie bleef in Handy's hoofd hangen, tot hij ze vele jaren later als "Yellow Dog Blues" zou uitschrijven en in 1914 samen met "St. Louis Blues" als bladmuziek zou publiceren; van opnemen op plaat was toen nog geen sprake... De daaropvolgende pioniers creëren verschillende stijlen maar houden altijd vast aan dezelfde basis, te weten een stramien van 12 vierkwartsmaten, waarin verder plaats is voor de nodige improvisatie, de zogenaamde "12 Bar Blues".

Op 19 juni 1865 wordt in de Verenigde Staten de slavernij afgeschaft. Eén van de gevolgen is dat de zwarte bevolking openlijk muziek kan gaan maken. Een muziekcultuur die twee eeuwen lang sluimerde op de plantagevelden komt tot volle bloei. De muziek van de slaven grijpt terug naar hun verleden in Afrika met vraag-en-antwoord gezangen en pulserende ritmes. Maar het is geenszins een stilstaande muziekcultuur. Slaven uit verschillende gebieden in Afrika nemen ideeën van elkaar over en hun muziek vermengt zich ook met die van andere immigranten: de Schotse en Ierse folk, Poolse polka, Spaanse flamenco en West-Europese fanfare. Al deze invloeden klinken door in de eerste zwarte muziekstijlen die tot wasdom komen: vanaf 1900 de ragtime en na de eerste wereldoorlog de jazz. Deze genres ontstaan in de stad, in de dansclubs waar ondanks de drooglegging die de Amerikaanse overheid in die jaren heeft opgelegd altijd wel aan alcohol te komen valt. Op het platteland in het zuiden ontwikkelt zich de blues, een muziekstijl en poëzie die raakt aan de ziel van de zwarte bevolking. Gespeeld op goedkope akoestische gitaren en piano's die in elk café wel te vinden zijn. Het is muziek die 's avonds na een lange dag werken wordt gespeeld om bij te ontspannen, maar al snel - jaren twintig - een opmars maakt via 78-toerenplaatjes. De akoestische gitaar heeft dan dikwijls plaatsgemaakt voor een meer jazzy begeleiding (piano en blazers). Als in de jaren dertig de economische depressie opkomt, zien duizenden zwarten zich genoodzaakt naar de grote steden te trekken voor werk. Daar ontstaat een stadse variant van de blues, met slidegitaar en mondharmonica. Elektrisch versterkte blues. Harder, rauwer en grimmiger van karakter. Tot aan de jaren vijftig ontstaan er op diverse plekken in de Verenigde Staten varianten van de blues. Ook ontstaat de rhythm & blues (R&B), een van de pijlers van wat de rock-'n'-roll zou worden. Bij de R&B worden de bluesakkoorden gespeeld met een stomende backbeat, met de nadruk op het (poppy) liedje. In de jaren zestig kiest de zwarte jeugd echter massaal voor andere, nieuwe zwarte muziek: soul en funk. Opmerkelijk is dat juist in die periode blanke jongeren de blues oppikken en bandjes beginnen.

"This is The Blues", vol. 1 & 2 bieden een bloemlezing van wat er in die vroegere jaren werd opgenomen. De keuze op iedere cd viel op 15 songs, goed voor vele uren bluesmuziek. En waarom u ons moet geloven wanneer wij het over 'een waarlijk verbluffende collectie' hebben? Gewoon alle smaakmakers (John Lee Hooker, T-Bone Walker, Peter Green, Willie Dixon, Mick Taylor, Jeff Beck, Gary Brooker, Jack Brucen Lee Hooker, T-Bone Walker, Peter Green, Willie Dixon ... ) zijn vertegenwoordigd, met hun beste, opmerkelijkste en/of bekendste nummer.

Vol. 1 & 2 richten zich met name op twee artiesten - John Lee Hooker en de originele Fleetwood Mac gitarist Peter Green – van wie maar liefst 18 van de 30 tracks hier deel uitmaken. Vol. 1 start met Jeff Beck die een verfijnde versie brengt van Hooker’s "Hobo Blues". Earl Green neemt op deze funky track de vocals voor zijn rekening terwijl Beck schijnbaar onmogelijke klanken uit zijn gitaar tovert. Zelfs in zijn vijfde decennium van spelen blijft Beck nog steeds verbazen. Hooker's dochter, Zakiya, brengt een spirituele versie van haar vader’s "I Want to Hug You" met Johnnie Johnson, de legendarische pianist van Chuck Berry op piano. Jack Bruce hier herenigd met zijn ex-BBM bandlid Gary Moore brengen samen een gemene versie van Hooker's "I'm in the Mood". Een song waarin vooral Moore het gitaarwerk doet, hetgeen dan ook herinneringen oproept aan die andere beroemde gitarist Bruce met wie hij samenwerkte in de jaren 60.

Green’s "Black Magic Woman" krijgt hier een verfijnde behandeling van Larry McCray, door elementen van de versies van Fleetwood Mac en Santana samen te smelten met een funky sausje, daar tegenover halen Vince Converse en Innes Sibun op gitaar stevig uit in het hard rockende "Rattlesnake Shake". Luther Grosvenor en Jess Roden brengen een laid-back "Crying Won’t Bring You Back" en de ex-gitarist van de Stones, Mick Taylor toont aan waarom hij meester is op de slidegitaar in de tien minuten durende cover van Willie Dixon’s "You Shook Me", terwijl Mick Jagger, zijn onderschatte harmonica vaardigheden leent aan zijn broer's versie van Lonnie Johnson’s "Racketeer Blues", een nummer dat niet zou misstaan op Beggars Banquet.

Wijlen Rory Gallagher opent vol.2 met een beklijvende versie van Green’s "Leaving Town Blues", met Gallagher op vocals, gitaar en mandolin terwijl Jack Bruce terugkeert op bas en harmonica op het meer spirituele nummer van Cyril Davies, "Send For Me". Green is weer vereerd met een akoestische versie van Savoy Brown, met de klassieker "Stop Messin 'Round" en Green verschijnt zelf op gitaar en zang samen met Nigel Watson in een authentieke Delta Blues van Robert Johnson's "Travelling Riverside Blues". Southside Johnny’s vocals maakt van "Baby When the Sun Goes Down" een ander hoogtepunt op deze twee schijven, een song dat op de oude Stax Records doet herinneren.

John Lee Hooker maakt van Jimi Hendrix' "Red House" zijn eigen versie met een nog zwaardere interpretatie dan Hendrix zelf en wordt hierbij ondersteund door een supergroep met Booker T. Jones op keyboards en wijlen Bruce Gary op drums. Hooker’s bijdrage zowel vocaal als instrumentaal is gewoon prachtig. De CD eindigt met Hooker's passende titel "I'm Leaving" waarbij we TS McPhee (op gitaar en zang) en Dick Heckstall-Smith met zijn pittig saxofoonspel zeker moeten vermelden.

"This is The Blues", vol. 1 & 2 bieden niet alleen een mooie introductie tot enkele legendarische artiesten - met name Peter Green en John Lee Hooker - maar ook deze artiesten geven zelf een eerbetoon aan de blues. Bluesfreaks zullen door deze selectie niet verrast worden - het zijn de klassiekers, maar dan ook allemaal - maar wie het genre met één welgemikte aankoop geheel wil coveren, weet wat hem/haar te doen staat. Kortom, verzamelaars waar je heel stil van wordt, ideaal voor als je van goede blues houdt maar niet weet wat je moet draaien.

Track Listing:

Volume 1:
1.) Hobo Blues – Jeff Beck
2.) Black Magic Woman – Larry McCray
3.) Rattlesnake Shake – Vince Converse / Innes Sibum
4.) Going Down Mobile – Savoy Brown
5.) You Shook Me – Mick Taylor / Max Middleton
6.) I Want To Hug You – Zakiya Hooker / Johnnie Johnson / Bobby Murray
7.) I Loved Another Woman – Larry Mitchell / Jay Aston
8.) Long Grey Mare – Harvey Mandel / Wilbur Bascomb
9.) Evil Woman Blues – Ray Gomez
10.) I’m In The Mood – Jack Bruce / Gary Moore
11.) Cryin’ Won’t Bring You Back – Luther Grosvenor / Mike Kellie / Jess Roden
12.) Drop Down Mama – T.S. McPhee
13.) Play On Little Girl / T-Bone Shuffle – Paul Jones / Otis Grand
14.) Ground Hog Blues – T.S. McPhee / Dick Heckstall-Smith
15.) Racketeer Blues – Chris Jagger feat. Mick Jagger

Volume 2:
1.) Leaving Town Blues – Rory Gallagher
2.) Send For Me – Jack Bruce
3.) Love That Burns – Dave Peverett / Rod Price
4.) Red House – John Lee Hooker / Booker T. Jones
5.) Whatcha Gonna Do – Zoot Money / Bobby Tench
6.) Stop Messin’ Round – Savoy Brown feat. Kim Simmonds
7.) Go Down Sunshine – Duffy Power
8.) Albatross – Paul Jones / Bobby Tench / Max Middleton
9.) Traveling Riverside Blues – Peter Green / Nigel Watson
10.) Baby When The Sun Goes Down – Southside Johnny / The Uptown Horns
11.) Ramblin’ Pony – Harvey Mandel / Wilbur Bascomb
12.) Nine Below Zero – Nine Below Zero
13.) Closing My Eyes – Naked Blue
14.) Rocks In My Bed – Pete Brown / Phil Ryan
15.) I’m Leaving – T.S. McPhee / Dick Heckstall-Smith / Clem Clempson

 

Artiest info
Label: Eagle Rock Entertainment  
Distr.: Pias