SPIKEDRIVERS - SEVEN

Het boeiend verleden van frontman Ben Tyzack zou als grondstof zijn songs kunnen voeden. Van Londen naar Amerika verhuisd, eerst naar Iowa, dan naar Charleston in Zuid Carolina, om uiteindelijk in 1986 naar Londen weer te keren, kwam hij al die jaren in aanraking met diverse muziekstijlen. Ragtime, bluegrass, hard rock, new wave, southern rock en pop, waren enkele van de passages vooraleer hij de blues omarmde, o.m. de Piedmont en de Delta blues. Bovendien moedigden zijn ouders hem reeds op vroege leeftijd aan. Zijn vader, een jazzliefhebber, speelde trompet, genre dixieland, en zijn moeder piano. Tyzack doorliep dan ook diverse bandjes vooraleer hij in 1992 de ‘Spikedrivers’ oprichtte.

De oorspronkelijke bezetting met drummer Chris Baker is inmiddels gewijzigd. Drummer Maurice McElroy uit Belfast kwam in de plaats. Behalve zingen en schrijven brengt hij Afrikaanse ritmes in, wat bijdraagt tot de innovatieve sound van de ‘Spikedrivers’. Bassiste Constance Redgrave,voor wie muziek hetzelfde is als in- en uitademen, vervolledigt het trio. Zij speelde o.m. met Otis Grand en Anson Funderburgh, maar heeft ook voeling met country en tribe muziek. Geboren in Los Angeles verhuisde zij later naar Londen en maakt nu al tien jaar deel uit van de ‘Spikedrivers’. Niet alleen zingt zij jazzy, maar met fluit en sax kleurt zij mee het plaatje in.

In dit zevende album, terecht ‘Seven’ genoemd, valt de spontane dynamiek op tussen de ontvankelijke muzikanten, die zich laten gidsen door de geesten uit verleden en heden en daarnaast oor hebben voor de echo’s uit West-Afrika. In ‘Easy Money In Hard Times’ vang je een glimp op van Ali Farka Touré. De spirit van Blind Willie Johnson waart door het klagende ‘Guided By Spirits’ en het jazzy, hees gezongen ‘Liquidate My Troubles’, met gesmoorde saxbegeleiding, lijkt zich naast Mose Allison neer te vlijen. De spiritual ‘Spiked River Blues’ met bluesharp, drum en Resonator heeft dan weer de kracht van een moderne hymne.

De meeste songs schreef Tyzack zelf, maar ook de anderen schreven mee. Redgrave componeerde en zingt zo het bluesy ‘Natalie Walks’ als een eigentijdse Bessie Smith. Op ‘Come The Glorious Day’ word je gegrepen door de magie van de drum. Deze klinkt dan weer gedempt wanneer Tysack zijn ‘When Love Begins’ vertolkt met een intense hunkering, die als het ware een metafysische dimensie krijgt. En ook het jazzy ‘Such A Southern Place To Be’ verenigt emotie, diepgang en soul.

De verscheidenheid in musiceren staat de eenheid in beleven niet in de weg, wat mag worden toegeschreven aan Phil Brown, die samen met de Spikedrivers dit album producete. Maar het is tegelijkertijd de verdienste van de drie vertolkers die met zang, slide gitaar, harmonica, drum en percussie atmosferen creëren alsof Spaans mos hun gevoelswereld overschaduwt, af en toe onderbroken door zonneplekken die hun bluessongs wat vrolijkheid geven. Een ding is zeker. Hoe ik ook moet wringen, dit album komt gegarandeerd op mijn Toptien jaarlijstje.

Marcie

 

Artiest info
Website  
 

Label: Scratchy Records / Proper
Distr.: Rough Trade