MARY KASTLE – BENEATH THE FOLDS

Mary Kastle is een jonge zangeres uit het Canadese Vancouver waarvan we twee jaar geleden het album “Another Swing” mochten begroeten, haar eerste volwaardige studioplaat die volgde op de release van de kennismakings-ep “Fresh Air” uit 2006.

De traditie wil blijkbaar dat er om de twee jaar iets nieuws van Mary Kastle op de markt moet komen want in 2010 presenteert zij haar nieuwste volwaardige plaat “Beneath The Folds” in een productie van gitarist en pedal steel-virtuoos Steve Dawson die deze instrumenten ook hanteert voor de muzikale begeleiding van deze zangeres. Dawson wordt in de muziekbusiness regelmatig vernoemd als de ‘Canadese T-Bone Burnett’ omwille van zijn veelvoudige producties van Canadese artiesten voor het ‘Black Hen Label’.

Mary Kastle is zelf een zeer getalenteerde pianiste - ze is ‘Bachelor Of Jazz Studies In Piano’ - die heel graag nummers componeert die qua stijl zweven tussen folk, jazz en soul. Haar Rhodes-piano valt dan ook in zowat elke song op dit nieuwe album te beluisteren. Een serie Canadese jazzmuzikanten zorgen voor de begeleiding in de opnamestudio.

Opener “This Train” is een nummer dat zo uit de Motownstal zou hebben kunnen komen, “Do It For A Day” is daarna een rasechte, zachtjes swingende bossanova, “Drop Your Cover” mixt reggae en big band tot een uniek geheel en “False Alarm” leunt sterk aan bij de hedendaagse popmuziek. Zoals je kunt lezen biedt Mary Kastle voor elk wat wils op deze heel professioneel klinkende plaat en zijn de in de pers opduikende vergelijkingen met de muziek van Stevie Wonder, Tori Amos en Norah Jonas niet onterecht te noemen.

In de pianoballad “Julia” laat Mary Kastle haar talent als pianiste ten volle tot uiting komen en ook de realistische songtekst over haar persoonlijke gevoelens en observaties valt hierbij op, net als in de nummers “Beggin’” en “Fortress” die in de context van een sterk veranderende politieke en sociale omgeving gesitueerd worden.

In de titeltrack “Beneath The Folds” - een countryballad met fijn pedal steelwerk - krijgt zij de vocale ondersteuning van Alice Dawson die voor mooie backing vocals zorgt. Eerlijkheidshalve moeten we bekennen dat het album naar zijn einde toe wat aan intensiteit verliest en daardoor onze aandacht niet altijd meer weet te behouden. Enkel het swingende “Little Bird” deed ons nog even opkijken tijdens de beluistering van deze cd die eindigt met een zogeheten ‘Moonlight Dub Mix’ van de al eerder vermelde song “Drop Your Cover”. Besluit: een verdienstelijk en professioneel geproduceerd album maar niet helemaal onze ‘cup of tea’.

(valsam)

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label:  Black Hen Music
Distr.: Continental Record Services/Munich Records