BOTTLENECK JOHN - NORTHERN HEART, SOUTHERN SOUL

In Zweden wordt hij aangesproken als Johan Eliasson, maar op plaat denk je een rasechte Amerikaan te horen, mogelijks ene die als jonge knaap op zijn gitaar zat te oefenen aan de oevers van de Mississippi. In het plaatsje waar hij in Zweden opgroeide vloeiden ook enkele rivierlopen tezamen, zodat stilte en resonerende sfeergeluiden zich aan zijn gitaar konden hechtten. Zijn grootouders stimuleerden het talent en muzikaal gehoor van kleinzoon Johan al vanaf zijn vroegste kinderjaren. Na de volkswijsjes en spirituals en een omwegje in een rockband stortte hij zich op de akoestische countryblues. Onder die latere idolen vind je vooral Afro-Amerikaanse bluespioniers als Charley Patton, Son House, Blind Willie Johnson, Skip James en Bukka White.

In die stijl componeert Bottleneck John al enkele jaren zijn eigen blues, waarbij de Resonator gitaar en de banjo de instrumenten bij uitstek zijn om een nostalgische mood te creëren.‘Thankful’, ‘Too Bad You Had To Leave’ en het moedeloze ‘Tired Man Blues’ vertonen allen de gevoelsbedding van zijn oude blueshelden. En het piëteitsvolle ‘Blind Willie’s Tune’, een instrumentaal nummer, komt over als een elegie op gitaarakkoorden. Op meerdere nummers begeleidt een geïnspireerde Mattias Nordqvist de zanger op piano, één van de vele vrienden die op dit album meespelen.

John is zelf multi-instrumentalist, maar buiten hem geven tien medemuzikanten mee glans aan dit album dat eenvoud en oprechtheid combineert op een wijze dat alleen de integere dat kunnen, in welk land zij ook geboren zijn. De tuba op ‘I’ve Got A Feeling’ of elders harmonica, mandoline, contrabas of kazoo brengen variatie. ‘I Like What I See’ intrigeert omwille van een sputterende tractor, als een primitieve ritmesectie naast dansende meisjesbenen. Maar absoluut weergaloos authentiek klinkt ‘Let It Go’ met de hartslag en de waarschuwing als van een oud volk dat in deze eeuw versterkt nagalmt. John’s diepe stem klinkt soms als een wanhopige, gegrepen door emotionele herinneringen die nazinderen.

Niet verwonderlijk dat hij nog in 2006 tussen de groten stond op het Arkansas Blues & Heritage Festival in Helena. Eén jaar later was hij trouwens ook hier in België te gast toen hij op het bluesfestival in Wespelaar met zijn spirituels de Gospelmis opluisterde. Of hij nu aanleunt bij spirituele blues of meer ritmische songs met voetstomp zijn Noordelijk hart laaft zich aan zuiderse bronnen. De songwriter drukt het zelf het treffenst uit als “the blues is a companion, through good, through bad, through life…”, een zanglijn uit het ingetogen ‘Spirit In The Blues’.

Marcie

 

Artiest info
Website  
 

video

Label: Bark Lake Records