KITO PETERS – HIGH ROAD

Eerlijkheidshalve moeten we aan het begin van deze recensie vermelden dat we tot op heden nog nooit van Kito Peters hadden gehoord. Toch heeft deze al wat oudere singer-songwriter uit Santa Fe, New Mexico al acht volwaardige albums op zijn naam staan als we deze nieuwste plaat “High Road” gemakshalve even meerekenen.

In 2008 mocht hij zelfs een ‘New Mexico Music Award’ voor de beste cd in de categorie ‘Pop’ in ontvangst nemen voor zijn plaat “Stories”. En ook deze nieuwe plaat kan weer op diverse Award-nominaties rekenen. In de pers wordt zijn muziek vergeleken met de poëtische, literaire songs van Leonard Cohen en de jazzy folkmuziek van Harry Chapin. Toch valt naar onze mening zijn werk eerder onder te brengen in de categorie folkmuziek.

Kito Peters groeide op in New York als oudste van 4 broers. Toen zijn ouders uit elkaar gingen werd zijn hele leefwereld ondersteboven gehaald. Zijn eerste song schreef hij pas op 25-jarige leeftijd en vele andere liedjes volgden, maar zijn werk als leraar en zijn prille familieleven kreeg daarna al gauw de bovenhand op een muzikale loopbaan. In 1998 verhuisde hij naar Santa Fe waarna hij opnieuw aan zijn solocarrière als muzikant begon te werken en zijn eerste platen op de markt begon te brengen.

Elk van de 15 nummers op “High Road” is opgebouwd rond een eigen uniek verhaal dat Kito Peters op geheel eigen wijze met gevoel voor verbeelding en met gebruik van vele metaforen vertelt in semi-akoestische nummers die door wat extra instrumentatie van een bijpassend kleurtje worden voorzien.

De muzikale voorbeelden Bob Dylan, Leonard Cohen en Cat Stevens zijn duidelijk herkenbaar aanwezig in zijn moderne folkliedjes. Misschien had er wel wat meer variatie in de nummers mogen zitten, want het onderscheid is soms nauwelijks waarneembaar en dan loert de verveling na een aantal tracks toch wat om de hoek. Bij de ons best bijblijvende songs behoren “Low Life World”, “I Owe You Nothing”, het bluesy met gospelkoor gebrachte “Don’t Get Me Wrong”, “Grand Hotel”, “New TV” en “Conquistador”.

Zijn wat beperkte vocale stembereik is misschien wel de belangrijkste reden voor het gebrek aan diversiteit in de songs op “High Road”. Qua stem doet hij ons wat denken aan Neil Diamond en Tim Hardin, dus zo fout zit dat bij nader inzicht toch nog niet.

(valsam)

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Info: Powderfinger Promotions