DON MICHAEL SAMPSON – BLUE MOTEL / BUCK KNIFE TATTOO

Blues, folk en country vormen de muzikale speelruimte van singer-songwriter Don Michael Sampson uit Taos, New Mexico. Hij is een bezige bij want amper twee jaar na zijn cd “Off The Rails” stuurt deze artiest ons ineens twee nieuwe platen toe met het verzoek om daarover onze mening in een recensie te ventileren.

“Buck Knife Tattoo” en “Blue Motel” zijn de titels van de schijfjes die zijn 12e en 13e release vormen. Samen bevatten ze 21 nieuwe liedjes die in een vlotte vertelstijl worden gebracht en sterk focussen op de tekstuele inhoud. We willen nog maar eens herhalen dat de gelijkenis tussen de muziek en de stem van Don Michael Sampson met die van J.J. Cale te treffend is om niet meteen op te vallen.

De steeds terugkerende begeleiding met zijn akoestische gitaar met hier en daar wat toevoeging van sobere bijkomende instrumentatie van drums, bas of mondharmonica typeren zijn stijl. Van andere muzikanten is er trouwens geen spoor te bekennen op beide albums want Don Michael Sampson doet alles zelf, inclusief de productie van zijn werk.

Voor de cd “Blue Motel” voegde hij op elk nummer klanken toe afkomstig van een draagbaar Yamaha keyboards dat hij een paar geleden ergens voor 15 dollar op de kop had weten te tikken. De songs werden opgenomen op een stokoude cassetterecorder en die opnamen werden nadien in Nashville gemastered door zijn vriend Richard Dodd, iemand die in de vorige decennia ook met toppers als Tom Petty, Neil Young en George Harrison heeft samengewerkt.

Bij de recensie van zijn vorige plaat hadden we het er al over dat deze artiest net als de wijn beter werd met de jaren; een bewering die we hier enkel maar kunnen herhalen. En ook de vergelijking met Bruce Springsteens’ meesterwerk “Nebraska” mag hier opnieuw worden boven gehaald. Ondanks de sobere songstijl weet Don Michael Sampson de aandacht van de luisteraar te behouden gedurende de ganse speelduur van beide albums.

Uit “Buck Knife Tattoo” - een album dat de aandacht wil vestigen op het hopeloos zoekende en soms moedeloze Amerika van vandaag - willen we voor u de songs “Chain Gang Fugitive”, “Still On The Run” (beiden very much J.J. Cale), “Dead Limousine”, “Voodoo Room”, “Snake Head Cane” en het aan Dennis Hopper opgedragen nummer “Dodge City Kid” warm aanbevelen.

“Blue Motel” probeert via zijn songteksten dan weer wat meer zon en hoop over te brengen op de luisteraar, getuige daarvan o.a. de volgende titels: “A Little Bit Of Light”, “Placing Our Bets On The Sun” (onze absolute favoriet uit al het aangeboden werk), “Everything’s All Right” en “Roses And Steel”. Heel mooi is ook de countryballad “Seven Riders” die een sterk zingende Don Michael Sampson laten horen op een aanstekelijke melodie, evenals de uptempo gebrachte ode aan muzikaal idool “Carl Perkins”.

Onze conclusie dat Don Michael Sampson professioneel vakmanschap heeft geëtaleerd op beide albums is dan ook geheel terecht op zijn plaats en als u zelf ook eens anderhalf uur wil genieten van deze rustgevende sound zou u eveneens de twee schijfjes moeten binnenhalen.

(valsam)

 

Artiest info
Website  
 

Label:  Wind In The Trees Music