TARA LINDA – TORTILLA WESTERN SERENADE

De rootsmuziek uit het Amerikaanse Zuidwesten is natuurlijk al sinds vele jaren bekend bij de echte muziekliefhebbers. Americana, Tex-Mex en rocksongs vormen de kern van de sound die in onze contreien geïntroduceerd werd door mensen als Doug Sahm, Augie Meyers, Freddy Fender en Flaco Jiménez.

Die laatste Tejano-accordeonist is intussen 71 jaar geworden en woont nog steeds in zijn geliefde San Antonio. Dat is ook de thuishaven voor zangeres, songschrijfster en accordeoniste Tara Linda van wie we recent haar allernieuwste cd “Tortilla Western Serenade” kregen toegestuurd. In 2006 debuteerde zij met de cd “Fool’s Journey” en in 2008 kwam er een tweede cd uit die ze opnam met de groep ‘Luna Nueva’ onder de titel “New Moon”.

Tara Linda straalt het hevige vuur uit van een Mexicaanse furie en slaagt er bij live optredens steeds opnieuw in om de concertzaal om te toveren in een grote feesttent waar alle toehoorders flink uit de bol gaan. Voor haar nieuwe plaat kon ze haar idool Flaco Jiménez overhalen om op drie songs mee te komen spelen: “Soldier’s Homecoming” dat aan de vele Amerikaanse soldaten in oorlogsgebied als bron van hoop werd opgedragen, de als een song uit een spaghetti western klinkende ballad “Dream Out Loud” en “Teresita”, een nummer dat geïnspireerd is op het leven van Teresita de Cabora, een Yaqui-Indiaanse en tot heilige verklaarde goedhartige genezeres uit Mexico. Dit laatste liedje is een pure, geweldig mooie Tex-Mex song met Max Baca van de groep ‘Los Texmaniacs’ op bajo sexto en de legendarische multi-instrumentalist Bobby Flores op viool.

De Hohner-knoppenaccordeon van Tara Linda is alom aanwezig in de 12 nummers op “Tortilla Western Serenade” en haar zalige stem zingt elk liedje met groot gemak en schoonheid. Cd-opener “Muse’s Duel” met de trompet van Al Gomez (van ‘West Side Horns’) en de akoestische gitaar van David Gonzalez lijkt zo uit een spaghetti western soundtrack van Ennio Morricone te komen. De sound van een band als ‘Calexico’ klinkt dan weer sterk door in het walsje “Virtual Love Disaster (Donde Estabas?)”.

Nadat we eerst even een bijpassende ‘Corona’ uit de koelkast gehaald hebben, kunnen we ons weer gezellig verder in Mexico wanen en nog wat meer genieten van enkele andere sfeervolle songs op dit album. Zoals daar zijn de bolero “Never Say Never”, “Demon’s Cumbia” met opnieuw het aanstekelijke trompetgeschal van Al Gomez (dit nummer krijgen we trouwens later nog eens aangeboden in een remix), de jazzy bluesballad “Crossroads” en het epische verhaal dat verteld wordt in “Padre Kino’s Ghost”, een zogeheten ‘Latin Torch’-song.

Producer Craig Schumacher (van o.a. DeVotchka, Neko Case en Calexico) zorgt er voort dat het muzikaal allemaal perfect op de juiste plaats zit en we van een zeer mooi afgewerkte plaat kunnen spreken. Binnen dit genre durven we het album “Tortilla Western Serenade” van deze Tara Linda bij het allerbeste klasseren dat er in 2010 op de markt is gekomen. Wij beleefden er alleszins een dik uur vertier en plezier aan en we willen u dan ook graag uitnodigen om hetzelfde eens bij u thuis uit te proberen.

 (valsam)

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label:  Physalia Records