LIZZ WRIGHT - FELLOWSHIP

Zo koppig als Lizz Wright besloot om een eigen zangcarrière uit te bouwen, zo consistent en volhardend is haar trouw aan haar roots. Die is gemengd, want zowel beat, swing, jazz en blues, spirit en sensualiteit versmelt de gevoelszangeres tot een eenheid. Met haar gouden expressieve stem vertolkt de jazzpopzangeres uit Georgia ditmaal, op dit inmiddels vierde album, hoofdzakelijk blues en gospels waarin het sacrale overheerst. In ‘Fellowship’, song van Me’Shell N’Degeocello, hoor je al direct dat zij ooit in de Kerk zong, waar haar predikant/vader herderlijk de gemeenschap leidde.

Zoals in een ridderlijk ‘Fellowship’ kiest Lizz met zorg haar reisgezellen om haar tijdens haar muzikale zoektocht te begeleiden in de hoop een eigen plaats te vinden in dit bestaan of in de ‘Presence Of The Lord’, cover van Eric Clapton. Daarin weerklinkt zowel berusting als hoop. Pianist Dave Cook begeleidt haar met veel gevoel. Elders wisselt toetsenist Glen Patscha af met o.m. Hammond, Wurlitzer en orgel. Daarnaast zitten nog een achttal andere muzikanten als mythische ringdragers in de kring van het broeder- of zusterschap. Ook de Afrikaanse Angelique Kidjo uit Benin leent immers haar exotische stem aan twee songs, de gloedvolle pareltjes ‘Oja’ en ‘All The Seeds’. Je hoort daarin als het ware het allereerste ontwaken van de Afro-Amerikaanse blues.

Soms herinnert Lizz aan een jonge Odetta of nog aan Nina Simone, maar dan door de intensiteit en de gedragenheid van haar songs. Haar alt is immers uniek en wanneer zij, begeleid door vrouwenkoortje of handgeklap, gospels of traditionals vertolkt, dan lijkt het of zij zich liet dopen in een van de zuiverste rivieren. ‘God Specilizes’, cover van gospelzangeres Gloria Griffin, reveleert bijv. de klassieke schoonheid van een Barbara Hendricks. Maar het krachtige ‘(I’ve Got To Use My) Imagination’ met bezwerende drum verraadt dan weer haar energieke levensdrift.  

Met haar soms zwoele stem geeft Lizz aan elke song een aparte gevoelsgeladenheid. Jimi Hendrix’ ‘In From The Storm’ herwerkte zij tot een vrouwelijke versie, begeleid door de slidegitaar van Marvin Sewell. Bij het trage ‘Feed The Light’ van Joan as Policewoman lijkt zij te mediteren. Zelden een waarachtigere versie gehoord van de traditional ‘Amazing Grace’, geëvenaard door het dromerige ’I Remember, I Believe’ van songwriter Bernice Johnson Reagon.

De jazzzangeres die op internationale podia stond, o.m. op het North Sea Jazz Festival in Den Haag en het jazzfestival in Gent, keert hier terug naar haar roots, waar gospelmuziek een helend effect heeft en de bedrukten of verdrukten moed geeft.“Sometimes it’s good to sing simple things that people need”.  

Marcie

 

Artiest info
Website  
 

Label: Verve Records
Distr.: Universal Records