SIMON LLEWELYN EVANS - COLLABORATIONS BY SIMON EVANS AND AARON NAKAGAWA

Een artiest moet fantasie hebben en zin voor vernieuwing, niet alleen in de evolutie van zijn werk, maar ook in de productie en de verdeling ervan. De Australische Simon Evans heeft dit goed begrepen door zijn tweede album “Collaborations by Simon Evans and Aaron Nakagawa” enkel beschikbaar te stellen via download. Geen problemen of grote kosten voor de uitgifte en distributie van zijn album, maar gebruik makend van de enorme mogelijkheden van het internet geraken zijn favoriete songs zonder omwegen rechtstreeks op je digitale speler.

Simon Evans beschrijft zijn muziek als spirituele folk, die zelfs een genezende kracht zou hebben. Ik ben het volledig eens met het beeld dat hij schept van zijn muziek, want terwijl je geniet van dit album en de sobere tokkel op zijn Spaanse gitaar, daalt er een zodanige rust over je neer dat je even in een andere wereld doet verzeilt. Dit esoterische gevoel had ik al bij zijn eerste album “Draw Mountains There” .

Op zijn tweede album doet Simon er nog een schepje bovenop. Hij zond zijn songs door naar Aaron Nakagawa op Hawaï, die een unieke mix creëerde door subtiel gebruik te maken van bijkomende  instrumentatie zoals slidegitaar, dulcimer en natuurgeluiden. Ook Simons vrouw Lady Caroline Lindsay doet geslaagd haar intrede met tweede stem op het met didgeridoo ingeleide “In Me”,  een ingetogen song met een José Gonzalez feel , die met zijn soms opwellende vogelgeluiden en ritselend gras zeer dicht bij moeder aarde en de natuur staat, een zeer belangrijk gegeven in Evans’ leven. Die natuurgeluiden zullen regelmatig terugkeren in de songs als getuige van Simon’s verbondenheid met de Australische roots en de resterende Aboriginals.

Het album is gehuld in melancholie, waarvan je dadelijk mag proeven in de gevoelige folkballade “A General Selection”, waar een twinkelende vibrafoon zelfs enkele tranen laat parelen. De meditatieve opvolger “Candle” graaft nog dieper in de Damien Rice zielen en wordt soms verhelderd door sprankelend heldere akoestische gitaarnoten of dulcimerachtige klanken. Het is opvallend hoe deze subtiele inbreng van instrumenten de sfeer mee helpt bepalen. Zo laat hij in “Long Ago” de vogels ver in de achtergrond hun lied zingen, samen met een dulcimer die deze Leonard Cohen song nog breekbaarder maakt. Simon weet ook die traag slenterende gitaarshuffle te creëren die Ani Di Franco zo populair maakte, in nummers zoals het zweverige “To Serve His Own”, of het percussief gestrumde “The Rest (Sonet For A Horse)”. De verstoting van de Aboriginals treft Simon Evans diep in zijn ziel en in het van heimwee vervulde “Wurundjeri Way”  stort hij droevig zijn ziel uit. Schitterend volgt hierop de gospelachtige geloofsbelijdenis  in “Warm Things (By Your Grace)” die een warme gloed en een Hawaï feel laat neerdalen met doordringend gitaarwerk in een song over iemand die steun zoekt bij God en tegelijkertijd zijn afscheid voorbereidt. Het meest hypnotische van gans het album klinkt het eenvoudig opgebouwde, repetitieve “I Run Each Hand” dat met zijn geheimzinnige elektronische achtergrondgeluidjes en een pakkende gitaartokkel je de ogen laat sluiten en wegdromen naar verre horizonten.

Een andere, vredige wereld, daar kom je in terecht wanneer je naar “Collaborations by Simon Evans and Aaron Nakagawa” luistert en je laat meedrijven op de warme stem en akoestische gitaartokkel van Simon Evans. Nu de herfst voor de deur staat en we binnenkort het haardvuur laten knisperen is deze plaat de ultieme rustplaats om je knus in rond te wentelen.

Blowfish

 

Artiest info
   
 

CD Baby