HORSEHEAD – BEFORE THE BRIGHT LIGHTS 

Met “Before The Bright Lights” presenteert het in 2005 opgerichte Horsehead ons reeds hun derde album. Voor velen zou de tijd voor bezinning eraan komen, maar deze geoliede machine uit Richmond, Virginia hoeft niets te veranderen aan een goede formule. Liefhebbers van een stevige portie countryrock, gekruid met dampende gitaren zullen hun duimen en vingers aflikken.

Het is de eerste maal dat de heren van Horsehead de opnames in handen gaven van een buitenstaander, maar Dan-O Deckleman mixte het album perfect met alle subtiliteiten, zonder de energie van een liveoptreden te verliezen. Dit is dan ook het eerste wat in je op komt na de volledige beluistering van het album: met je ogen dicht waant men zich midden in een denderend concert van Horsehead.

De namen van artiesten die je als aanknopingspunt door het hoofd flitsen bij het horen van deze plaat behoren allemaal tot de top en zo klinkt Horsehead ook. Deze jongens zijn het waard om aan te sluiten bij de crème van de scene.

“Before The Bright Lights” is een album dat rockt. Steek het in je cd speller en ik verzeker je dat je de volumeknop steeds meer naar rechts draait en zo hoort het ook. De plaat gaat al dadelijk stomend van start met een dampende Stones rocker “All Or Nothing”, doorweven met vettige gitaarrifs van Kevin Wade Inge en op het scherp van de snee gezongen door zanger-gitarist Jon C. Brown. De gearfreaks zullen tevreden zijn, want elke gebruikte gitaar, versterker of noem maar op wordt vernoemd op de cd-hoes. Ook de opvolger “Blood From A Stone” heeft die typische feel, die ook een Mick Jagger aan zijn countrynummers kan meegeven, met een schitterend harmonisch gezongen refrein. De smachtende liefdesballade “Lie, Lie, Lie” gaat de Tom Petty meets Chuck Prophet toer op maar het is de donkere grove en het  stevige gitaarwerk van de Southern Rocker “Model Of The Times” die ons helemaal op het puntje van onze stoel krijgt. De rockballade  “Weight On The Line” heeft diezelfde Black Crowes feel en zelfs Brown’s stem gaat de Chris Robinson kant op incluis een levensechte buffetpiano. Het uptempo “Night On The Town” doet er nog een schepje bovenop met een intredende AC/DC gitaar en de melancholische midtempo rocker “Sorry Dreams” zal voor velen tot favoriete meezinger gebombardeerd worden. Tussen al deze rocknoten zouden we bijna vergeten dat het album ook een meesterlijke cover van Fleetwood Mac’s “Gold Dust Woman” bevat en een schitterend country blues “Marlene”, met hemelse harmonieën van Michelle Ford, het soulvol gezongen tweede couplet van Buttafly Vasquez en de snijdende pedal steelnoten van Jayhawks lid Steven McCarthy. “Sincerely Surrender” heeft dat bluesy Dylan aura van “Highway 61” en de plaat sluit in schoonheid af met een romantisch Counting Crowes moment in “Think Of Me”.

Dit album smaakt naar meer en zal een tijdje in onze cd speler blijven hangen. “Before The Bright Light” is een plaat waar je vrolijk van wordt: ideaal om je portie rockende ochtendenergie door de luidsprekers van je auto te laten knallen. Wel in al je enthousiasme je ogen op weg houden.

Blowfish

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Emerald City Sounds