CHRIS JAMES & PATRICK RYNN - GONNA BOOGIE ANYWAY

Gitarist James en bassist Rynn, respectievelijk uit Californië en Ohio, ontmoetten elkaar twintig jaar geleden in Chicago, waarna zij als ‘The Blue Four’ samen rondtoerden of blueslegendes begeleidden van het kaliber Junior Wells of recent nog Big Pete Pearson. Deze bracht vorig jaar in Ecaussinnes nog een hulde aan de jarige Chris, geboortedatum 16 mei. Daarenboven vind je hun namen vaak terug op albums van andere bluesartiesten. Pas in 2008 brachten zij een eerste album onder eigen naam uit, het gunstig onthaalde ‘Stop And Think About It’. Gezien het succes liet een opvolger niet lang op zich wachten. 

De inspiratie voor het schrijven en componeren komt ‘freewheelend’ van beiden, met als derde in het songwriterteam harmonicaspeler Rob Stone. Hun diep geworteld staan in de blues maakt het hen gemakkelijk. Zo was Chris James amper veertien toen hij in San Diego Bo Diddley zag spelen en danig bekoord werd door diens song ‘Little Girl’, één van de vier covers die op dit album terecht kwamen. De anderen vloeiden voort uit onderlinge ideeënbevruchting. 

Ook bassist Patrick Rynn speelde als student reeds de blues naast klassieke muziek en jazz. Op dit album wisselt hij de bas af met contrabas, wat ‘Headed Out West’ een aparte sfeer geeft wanneer beiden de richting inslaan van ‘the old mother road’, zoals zij route 66 herdoopten. Bukka White, Jimmy Reed en Lil’ Son Jackson lijken de route van dit duo te bewegwijzeren. De meeste songs krijgen bovendien een elegant duwtje in de rug dankzij David Maxwell en Henry Gray, pianisten van het eerste uur. Zij wisselen mooi af met ‘Dearest Darling’ en het up-tempo ‘Gonna Boogie Anyway’. De drummers Sam Lay, Willie Hayes en Eddie Kobek, twee saxofonisten en harmonicaspeler Bob Corritore sluiten zich om beurt bij het gezelschap aan. 

Intuïtieve observatiekunst, levenswijsheid en respect voor het traditioneel materiaal vormen een verwevenheid. ‘Money Don’t Like Me’, een uitdrukking van Chris’ moeder die voor verstaanders geen uitleg behoeft, wordt een tweede keer instrumentaal hernomen. Saxofonist Jonny Viau lijkt dat gezegde begripsvol te beamen op de tonen van zijn geliefd instrument. Met Allen Ortiz erbij kan je heerlijk swingen op het ritme van ‘Life Couldn’t Be Sweeter’ als de ideale remedie tegen herfstdepressie. 

Dit gevoelvol en desondanks energiek album ‘Gonna Boogie Anyway’ is uitgegroeid tot een amicaal vriendenalbum waar de chemie langs alle kanten pakt. Bovendien dragen beide hoofdrolspelers dit album op aan Bo Diddley en Koko Taylor, wat bewijst dat zij de gedachtenis aan de grondleggers in ere willen houden via de geleider van gedeelde muziek. 

Marcie

 

 

 

Artiest info
Website  
 

 

Label: Earwig Music Company
Info: Blind Raccoon