RICHARD THOMPSON – DREAM ATTIC  

We mochten het zelf nog aan den lijve ondervinden deze zomer in het Antwerpse Rivierenhof, welk een superieure artiest Richard Thompson wel is. Met een hartverwarmende lach  luisterde hij daar solo met de meest intrigerende noten en gitaarlijnen zijn songs zodanig op, dat je een begeleidingsband nooit miste.

Deze man komt tot leven op een podium en deze energie wilde hij absoluut bewaren en in een nieuwe plaat bundelen. Vandaag is het zover en mogen we, na zijn prachtalbum uit 2007 “Sweet Warrior”, waar hij de oorlog in Irak aan de kaak stelde in “Dad’s Gonna Kill Me”, opnieuw genieten van een nieuw meesterwerk “Dream Attic”.

De productie van het album werd onder de vleugels genomen door Thompson zelf en zijn oude getrouwe Simon Tassano, maar het concept waarin “Dream Attic” werd opgenomen is totaal verschillend. De veilige studio werd geruild voor de creativiteit en de spanning van een live optreden. Richard Thompson stapte met zijn dertien nieuwe nummers en een minimum aan repetitie richting podium, waar de opnames werden gemaakt tijdens zijn West – Coast tournee. Dit is een uitgelezen manier om iedereen op de toppen van zijn tenen te krijgen. Met de bijstand van geroutineerde klasbakken als Pete Zorn (gitaar, fluit, sax en mandoline), Michael Jerome (drums), Taras Prodaniuk (bas) en Joel Zifkin (viool en mandoline) is excellent muzikaal vakmanschap gegarandeerd en dit levert dank zij de interactie op het podium en met het publiek instrumentale pareltjes van solo’s op van alle muzikanten en natuurlijk ook van Richard Thompson zelf.

Van het beheren van geld heeft Richard Thompson volgens eigen zeggen geen kaas gegeten en als we horen hoe furieus rockend en vol sarcasme hij tekeer gaat op de schitterende opener “The Money Shuffle” waar hij zijn afkeer tegen bedrieglijke schijnheiligheid van de beleggers openbaart, zou ik maar op mijn tellen letten als bankier. Ook de in de murder ballade “Sidney Wells”, over een vermoorde dienster, is het oorlog en horen we een Thompson wiens ziel beroerd wordt door dit drama en dit betuigt in een stevige folkrock ballade vol diep emotionele zang en hoog oplopende, snijdende violen, bangelijk verscheurende gitaaruitbarstingen en een ritmesectie die dondert alsof haar laatste uur geslagen is. Maar even furieus als hij tekeer kan gaan als een gekwetst dier dat wild om zich heen bijt, zo diepgevoelig kan hij treuren om het verlies van dierbare vrienden in “A Brother Slips Away”, dat al van bij de plechtige elektrische gitaarintro je kippenvel bezorgt. Zo weet Richard Thompson elke gevoeligheid met de gepaste muziek, zang  en instrumenten in te lijsten. Het paniekerige gevoel dat de gedreven gospelrocker “Haul Me Up”, met een jagende percussie, een smekend gospelkoor en een uitzinnig tekeer gaande Thompson  zowel op gitaar als  zang opwekt, doet het koude zweet langs je rug parelen. Zijn typische, traditionele ballades ontbreken ook niet en melancholie en dichterlijkheid vieren hoogtij in “ Among The Gorse, Among The Grey”. “Here Comes Geordie” heeft dan weer dat plechtige middeleeuwse folk gevoel, met dartele fluitjes en schitterende strijkers, terwijl je bij “Big Sun Falling In The River” dat licht funky David Byrne popgevoel overvalt. Het album sluit af met de meest hartverscheurende gitaarsolo ooit in “If Love Whispers Your Name”, een alles verslindende liefdesballade.

“Love Is Worth Every Fall, Even To Beg, Even To Crawl”, met deze mooie woorden sluit Richard Thompson “Dream Attic” af, een prachtalbum dat bewijst dat er op deze 61 jarige geen gram sleet te bespeuren valt, integendeel, grote klasse.

Blowfish

Tourdata:

7 februari 2011 - AB - Brussel

 

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

 

Label: Proper Music
Distr: Rough Trade