JUDE DAVISON – OUTSKIRTS OF EDEN

In september 2009 schreef ik voor dit magazine een zeer lovende recensie van de cd “Circo De Teatro” van de op dat moment voor mij nog totaal nobele onbekende singer-songwriter Jude Davison. Dat was toen echter al zijn 18e plaat in zijn lange muzikale carrière met albums die varieerden tussen musicalmuziek, soundtracks voor toneelstukken en akoestisch materiaal.

“Circo De Teatro” was echter een conceptplaat rond het thema ‘circus’ en bood de luisteraar een aangename kennismaking met de rootsmuziek en Americana die deze in Engeland geboren maar in Canada wonende artiest had geschreven. Dat is ook hem blijkbaar zeer goed bevallen want met zijn nieuwste album “Outskirts Of Eden” lanceert hij meteen een dubbelalbum met 14 tracks op het eerste schijfje “Outskirts Of Eden” en nog eens 13 nummers op de tweede cd die de subtitel “New Fruit For Eve” meekreeg.

Het geheel zit in een erg mooi ogende verpakking waarin ook nog eens een 28 pagina’s tellende tekstboekje bijgevoegd zit, waardoor je als luisteraar de gelegenheid geboden krijgt om de poëtische teksten van alle liedjes rustig mee te lezen terwijl je naar de songs zit te luisteren. De liedjes zijn allemaal nieuwe en originele composities van Jude Davison en zoals algemeen verwacht zitten er ook nu weer enkele pareltjes tussen.

Op “Outskirts Of Eden” zijn dat het openingsnummer “Paraiso Perdido”, een ‘Calexico’-achtig mariachinummer, het zachtrockende “Red Dirt Heart”, het intieme en enkel door ukelele en cello begeleide “Borderline”, de banjo-folksong “Smoking Gun” en het door accordeoniste Bessie Wapp in duet meegezongen “Bittersweet”.

Nog meer van dat lekkers krijgen we aangeboden via het liefelijk en laid back gezongen liefdesliedje “Dandelion”, de op iets van ‘Stray Cats’-lijkende rocksong “Halfway To Heaven” en de intimistische afsluitende afscheidsballad “Best If We Don’t Say Goodbye” waar Sydney Galbraith in duet meezingt.

De tweede cd “New Fruit For Eve” neemt ons meteen mee naar Mexico met de mariachiklanken van het nummer “Magdelina Y Mi Corazon”. Op deze cd krijgen we in meerdere nummers trompetsolo’s te horen afkomstig van het koperensemble “The Burlesco Bros. Horns” bestaande uit Tim Bullen (trompet), Keith Todd (trombone) en Rick Lingard (saxofoon en fluit).

Ander leuk spul op deze cd zijn het jazzy sixties-geïnspireerde big bandnummer “Baby Doll”, het door Jude en Sydney gezongen duet “Sad & Sweet”, countryrocksong “Tattoo Town”, de ‘spoken word’ spaghettiwesternsoundtrack “Paradise Lost II”, het in dezelfde sfeer blijvende hoempapaliedje “Roman Holiday” en het slotnummer “Last Of The Summer Wine”, een Ron Sexsmith-achtige folkballad.

Op heel wat van de nummers op deze cd bespeelt de multi-instrumentalist Jude Davison gewoon alle instrumenten zelf, gaande van allerlei snaarinstrumenten als gitaar, ukelele, lap steel, dobro, mandoline en banjo over piano en keyboards tot diverse percussie-instrumenten als drums, djembe en doumbek.

De veelzijdigheid van Jude Davison kent eigenlijk geen grenzen, noch wat het bespelen van alle instrumenten betreft noch met betrekking tot de diverse muziekstijlen en genres die hij op dit dubbelalbum moeiteloos tot zijn expertisedomein lijkt toe te voegen. “Outskirts Of Eden” is dan ook alweer een zeer aan te bevelen muzikale meesterwerk van deze talentrijke allround artiest.

(valsam)

Artiest info
   
 

CD Baby

Label: Pigeon Moods Music

video