JOHN MITCHELL & SOFIE JONSSON – WESTERN HIGHWAYS

Ingrediënten: men neme een stoere Schot die goed kan zingen en op akoestische gitaar kan spelen. Vervolgens voegt men een knap ogende Zweedse blondine toe die misschien zelfs nog beter kan zingen en daarnaast heel goed overweg kan met de fiddle. Als smaakmaker selecteert men enkele songs die in het verleden hun kracht al bewezen hebben en hier op leuke wijze gecoverd worden. Bij het opdienen versiert men de schotel met een resem traditionals die mooi passen bij de eigen liedjes. Het sausje waarin dit gerecht wordt opgediend is een mix van Keltische rootsmuziek en countryfolk.

Daarmee hebt u alles in huis wat nodig is om de knappe debuutplaat “Western Highways” van John Mitchell en Sofie Jonsson te serveren. Dit album is het resultaat van de grote voorliefde voor de traditionele Keltische folkmuziek van de Schotse muzikant John Mitchell en zijn Zweedse vriendin Sofie Jonsson, die sinds 2006 vanuit hun woonplaats in het Zweedse Sälen als duo optreden. Zij zijn beiden overtuigd van het feit dat deze oeroude muziek aan de basis ligt voor de hedendaagse bluegrass- en countrymuziek die ons dezer dagen voornamelijk vanuit Amerika wordt aangeboden.

Dat illustreren ze op unieke wijze door tussen hun interpretaties van dergelijke Schotse en Ierse traditionals enkele klassiekers uit de bluegrass- en countrymuziek te serveren. Zo krijgen we het door John Carnie bekend geworden liedje “The Westcoaster” van fiddle-speler Angus Grant. Ook “Finbar Dwyer’s” van multi-instrumentalist Richard Dwyer en Michael Marra’s “Take Me Out Drinking Tonight” krijgen hier een heel eigentijdse interpretatie door John en Sofie.

Maar ook enkele meer bekende songs worden in een eigen kleedje gestoken. Zo horen we Steve Earle’s “Tom Ames’ Prayer”, naast de oerklassieke countrysong “9 To 5” van Dolly Parton. Het 18-eeuwse gedicht “Green Grow the Rashes” van de Ierse dichter Robert Burns wordt door John Mitchell op een soundtrack van akoestische gitaar geplaatst, terwijl Sofie op fiddle en Christy O’Leary op whistle zorgen voor de mystieke klanken bij dit stokoude nummer.

John Mitchell schreef zelf twee songs voor deze cd met “Rover (Rolling Home)” en “Song Of The Firth”, maar ook Ann-Sofie Jonsson tekende voor drie nummers met de herwerkte traditional-opener “The Bonniest Lass In A’ The Warld”, “September” en het instrumentale “Lindsay’s Waltz”.

Het blijft toch wel wat raar klinken als we zeggen dat dit Keltische folkmuziek uit Zweden is, maar als u het bovenstaande allemaal goed gelezen hebt, zal u zeker begrijpen van waar al die invloeden voor het werk van John Mitchell en Sofie Jonsson vandaan komen. Hun allereerste album “Western Highways” is dan ook echt verplichte kost voor de verstokte fans van dit genre traditionele folk.

(valsam)
“It keeps sounding strange to say that ‘Western Highways’, the first album by John Mitchell and Sofie Jonsson, consists of Celtic folk music made in Sweden. But having heard all twelve songs on this record, we have to state that it is obligatory stuff for dedicated fans of this traditional folk style, of which both artists strongly believe that it creates the roots of contemporary bluegrass and country music.”
– www.rootstime.be

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Info: Hemifran