RYAN ADAMS – ASHES & FIRE

Wat werd aangekondigd als een breuk met de muziek, blijkt vandaag de beste keuze geweest te zijn voor een destijds op hol geslagen supertalent als Ryan Adams. Na twee jaar van bezinning en relatieve rust die hij vond na zijn huwelijk met actrice Mandy Moore en de breuk met zijn begeleidingsband The Cardinals, horen we hem vandaag met zijn nieuw album “Ashes & Fire” terug op het topniveau waarmee hij uitpakte tijdens het begin van zijn solocarrière in “Heartbreaker”. Hij dompelt ons drie kwartier lang onder in treffende, ontklede songs die teruggaan naar de essentie van de muziek, met stem en akoestische gitaar op de voorgrond in een perfecte, uiterst subtiele productie, in handen van grootmeester Glyn Johns.

Wie bejubeld wordt om zijn enorm talent door artiesten als Bob Dylan of Emmylou Harris, heeft iets in zijn mars. Daar hebben we nooit één moment aan getwijfeld bij een even geniaal als productief artiest als Ryan Adams. Flitsen van genialiteit kon je op elk album wel terugvinden, maar door zijn wispelturigheid en excessieve levensstijl leek het helemaal de verkeerde kant op te gaan. Op “Ashes & Fire” bewijst hij het tegendeel en horen we een herboren Ryan Adams aan het werk, in elf kanjers van songs, die kwalitatief niet moeten onder doen voor elkaar. Adams treedt op dit album in de voetsporen van grote singer-songwriters als een jonge Dylan, Graham Parsons of Neil Young met treffende, gevoelige teksten en schitterende arrangementen. We horen op “Ashes & Fire” een gevoelig en kwetsbaar iemand aan het woord, die in de ware liefde zijn heil gevonden heeft. Om al deze gevoeligheden de juiste accenten mee te geven heef hij beroep gedaan op de een select kransje topmuzikanten, waaronder toetsenist Benmont Tench, pedal steel speler Greg Leisz, een gans strijkersensemble, vermeerderd met de inbreng van Norah Jones en oude Cardinals vriend Neil Casal, die bijwijlen zowel instrumentaal als vocaal bijspringen.

Het is ongehoord hoe uitgebalanceerd al de nummers klinken, zelfs wanneer er meer dan negen muzikanten aan het werk zijn in een song. De juiste accenten, op de juiste plaats met de perfecte toets, dat is de bijdrage van Glyn Johns. Ryan Adams wast dadelijk al het stof van de vorige jaren van zich af in de soulvolle ballade “Dirty Rain”, beklijvend gezongen en opgeluisterd met het knappe pianospel van Norah Jones en de elektrische pianotoetsen van Benmont Tench. Als krachtigste song van het album gaat het titelnummer “Ashes & Fire” met de prijzen lopen in een Dylaneske wals, vurig gezongen op hevig gestrumde akoestische gitaar, die nog aan kracht wint door Tench’s geprononceerd pianospel. Ook krachtig maar droef en aangrijpend, overvallen door de twijfel, giert de donkere alt country ballade “Do I Wait” je met zijn messcherpe gitaarsolo en aangrijpende zang door de keel. De meeste songs op het album blinken echter uit door hun breekbaarheid, zoals de ode aan de eeuwige liefde en de rust van een thuishaven die hij bezingt in het tedere “Come Home”, amoureus omhult door de slepende pedal steel van Greg Leisz en hemelse harmonieën van Norah Jones, vrouwlief Mandy Moore en Chris Stills. De banden van de liefde zijn wel heel strak aangetrokken op dit album en in diverse stijlen. Een energiek “Chains Of Love” dompelt ons onder in een refrein vol vergane Oasis sfeer, gehuld in strijkers, terwijl hij in het aangrijpende en in gospelsferen drijvende “Kindness” de gegarandeerde remedie vindt voor alle geluk en publiekelijk de vraag stelt “Do You Believe In Love”. Een knap opgebouwde ballade als “Lucky Now”, met schitterende elektrisch gitaarspel van Ryan zelf, zou dan weer op het lijf geschreven staan van een Bruce Springsteen. Het hulpeloze slenterende “Save Me”, legt hartverscheurend de wanhoop bloot van iemand die alle hoop verloren heeft en om redding smeekt. Gelukkig heeft Ryan zijn reddingsboei gevonden en steekt dit niet onder stoelen of banken, zoals we mogen horen in de uiterst gevoelige afsluiter “I Love You But I Don’t Know What To Say”, met de woorden “When I Met You, Clouds Inside Me Parted” doordringend begeleid op piano door Norah Jones.

Wie zat te wachten op het voorlopige meesterwerk uit Ryan Adams’ carrière, moet na zijn nieuwe plaat “Ashes & Fire” niet langer zoeken. Voor mij is dit album de parel op zijn kroon en een nieuwe start voor dit ongebreideld talent, waarvan we zeker het laatste nog niet gezien hebben.

Blowfish

04/11/11 Chasse Theater, Breda (NL)
05/11/11 Cirque Royale, Brussel

 

Artiest info
   
 

Label : Paxam Records
Distr.: Sony Music