NATHAN JAMES & THE RHYTHM SCRATCHERS - WHAT YOU MAKE OF IT

De originaliteit bij Nathan James ligt verspreid over zijn geschakeerde persoonlijkheid, zijn interpretaties van de blues en de zelfvervaardigde instrumenten waarvan een soort vitalisme uitgaat als van gulzige levensvreugde. Blijkbaar is geen enkel instrument veilig voor hem, want als een echte voodoomeester transformeert hij deze in iets geheel aparts. Zijn gitaren krijgen dan namen als Washtar Gitboard, Tri-Tar of Bari-tar. Qua bespeelfinesse ging hij ten rade bij Super Chikan, een ander bevlogen artistiek knutselende bluesman. Andere invloeden komen van Blind Boy Fuller, Homesick James, Slim Harpo, Lazy Lester, Appalachian en Cajun muziek, enz. Zijn credo ‘I love it when styles get mixed’ past hij over de ganse lijn toe, van landelijke Delta countryblues tot de meer stedelijke Rhythm’& Blues, jaren zeventig.

Ook in de aanloop van zijn carrière zat zijn bluesy identiteit al complex in elkaar. Opgegroeid in het afgelegen Fallbrook, Californië, zocht hij al als tiener aansluiting bij de muziekscène in San Diego, eerst bij ‘The Blues Pharaohs’, daarna bij Johnny Dyer, bluesveteraan James Harman en tenslotte bij Ben Hernandez, waarmee hij als akoestisch duo rondtrok. Met zijn huidige band, ‘The Rhythm Scratchers’, - samen een trio -, dook hij in zijn garage/studio om er vooreerst Jimmy McCracklin’s slowblues, ‘Later On’, uit te proberen en er daarna zijn eigen songs vast te leggen. Die songs combineren funky blues met traditionele rauwe blues en ‘Washtar Soul’. Met zijn soulvolle stem polijst Nathan het titelnummer al direct tot een ruwe parel.

Multi-instrumentalist Troy Sandow speelt bas en harmonica. Samen met de drumbeat van Marty Dodson leidt dit tot authentiek klinkende songs zoals o.m. het moerassige ‘You Led Me On’ in de Mississippi Hill countrystijl, waarin de chromatische harmonica eigen accenten legt. Op het visueel geïnspireerde ‘Rhino Horn’ begeleidt James Harman met harmonica. Twee saxofonisten vallen in bij de lovesongs, -‘I’m A Slave To You’ en ‘First And The Most’-, het genre sixties soulblues dat een dansvloer al dadelijk met kleurige danspaartjes vult. Op ‘Black Snakin’ Jiver’ maakt een kazoo de Piedmont blues nog ongepolijster. Alles wordt elektrisch overgoten. Alleen ‘Pretty Baby Don’t Be Late’ is akoestisch, dat zich laat beluisteren als een relaxte verandasong rond opa’s schommelstoel. Nathan begeleidt zich hier met Resonator gitaar.

Het ganse assortiment bizarre gitaren annex wasbord, aangevuld met drum en bas, brengt opnieuw de gezellige stoffige locaties van de buurtfeestjes in beeld toen iedereen zich behielp met wat voorhanden was, terwijl de lokale muzikale genieën het zgn. dirigentenstokje vervingen door gitaar of bluesharp. Het instrumentale ‘Blues Headache’ en de ‘Tri-Tar Shuffle Twist’ passen daarbij als gegoten. Het ‘Nathan James - trio’ slaagt er moeiteloos in om zich de oude bluesspirit eigen te maken zonder daarom aan muzikale verbeeldingskracht in te leveren. Het ‘What You Make Of It’ is in die zin niet alleen symbolisch maar melodisch ook briljant. Dit debuut op het Delta Groove label vraagt om een vervolg, is het niet direct op een album dan toch Live op een festivalpodium en liefst dicht in de buurt.

Marcie


Artiest info
Website  
 

Label: Delta Groove
Info: Coast To Coast

video