DR. JOHN - LOCKED DOWN

Zijn nieuwste studioalbum ligt al een paar weken in de winkels, maar elke schijf van Mac Rebennack, alias Dr. John kan bij ons op een warm onthaal rekenen. Dat geldt zeker voor "Locked Down", ongeveer zijn 27ste plaat, meteen een plaat waarmee hij het stof dat op zijn eigen werk leek neergedaald in een robuuste klap wegneemt. Dat deed hij niet alleen. Producer Dan Auerbach nam zich naar verluidt voor om met Dr. John 'zijn beste plaat sinds 1974' te maken. Auerbach, de gitarist van The Black Keys, wist Dr. John vorig jaar zover te krijgen om samen met hem in zijn Easy Eye Sound Studio in Nashville te duiken. Het resultaat is werkelijk verbluffend. De levende legende uit New Orleans, winnaar van 5 Grammy’s en lid van Rock And Roll Hall Of Fame, ziet hoe zijn muziek door de man met een garage-achtige attitude eindelijk in een eigentijds kader wordt gezet. Auerbach gebruikte productietechnieken van de deze tijd en laat de swamp blues, afrobeats en voodoo funk van Dr. John op "Locked Down" van de eerste tot de laatste noot excelleren.

Zo nadrukkelijk draagt het album Auerbachs signatuur dat we nauwelijks antwoord krijgen op de vraag waartoe de 71-jarige 'Doc' artistiek gezien nog in staat is, maar een goed album is het wel. Zo te horen bemoeide Dr. John zich niet al te fanatiek met het schrijfproces ("Big Shot", "King Of Izzness": het hadden Black Keys-liedjes kunnen zijn), maar Auerbach degradeerde hem niet tot figurant: Dr. John zingt vanuit zijn hart en de mix van blues, rock, jazz, funk en pop sluit aan bij zijn beroemdste werk. Van Dr. John weten we natuurlijk al decennia lang dat het een veelzijdige en creatieve songwriter is, maar hoe moeiteloos hij hier samensmelt met de eigentijdse geest van Auerbach is fenomenaal. Het omgekeerde is echter evengoed het geval, waarbij de muzikanten elkaar hoorbaar vinden in Auerbach’s gevoel voor nostalgische authenticiteit en Dr. John’s eeuwigdurende nieuwsgierigheid naar onbekende muzikale paden.

De plaat klinkt dan ook in glorieus midfi, en Dr. John zingt alsof hij zijn eerste plaat mag maken. Kekke goortjes, gierende orgels, spetterende drums, Daptone-blazerpartijen, heftige gitaarsolo’s, jazz-samples en rinkelende vibrafoons begeleiden de dokter terwijl hij zich boos maakt over alles wat er mis is in de wereld, en in America. Een bijzonder stomend plaatje dus, dat opent met het titelnummer van de plaat, meteen met een typische contrabasgroove zoals die ook op een albums van The Black Keys had kunnen staan en ook de soepel glijdende gitaren en zinderende orgeltjes klinken niet onbekend. Het nummer krijgt echter een ongekende coolness zodra de zang van Dr. John erbij komt. Je hoort uiteraard constant referenties naar de muzikale achtergronden van beide heren in de volgende songs, maar de opwinding die de nummers oproepen zijn te groot om je daar mee bezig te houden.

Het meest opvallende aan deze plaat is de vocale prestatie van Dr. John. Hij zingt eindelijk weer alsof hij door de duivel op zijn hielen gezeten worden. Zijn teksten zijn sterk en oude thema's zoals crackhuizen en een aanval op de trage hulp na de Katrina in New Orleans krijgen hier een enorme diepgang. Niet voor niets zingt een boze Dr. John ergens: "rebellion, revolution, is the final solution". Alles klopt op Locked Down. In "Ice Age" klinkt hij bijna als Captain Beefheart, en in "Big Shot" lijkt hij te zingen over een instrumental die over was van de Back To Black Sessions van Amy Winehouse. Alles slingert gewoon heen en weer, tussen redelijk toegankelijke en gangbare rhythm 'n blues ("Big Shot", "You Lie", "My Children My Angels" en de onweerstaanbare soul in het afsluitende "God's Sure Good"), bepaald experimentele tracks (het funky "Kingdom of Izzness" en het bezwerende "Eleggua") en alle mogelijkheden daar tussenin. Door de geweldige spanning tussen de subtiele keyboards van Dr. John en de rauwe gitaren van Auerbach, met daarbovenop de altijd mysterieuze stem van de dokter heeft ieder nummer een nieuwe reden om stijl achterover te slaan. Dr. John maakt anno 2012 met "Locked Down" zomaar even één van zijn beste platen, hij laat gewoon zijn New Orleans funk fantastisch samenvloeien met afrobeat, soul en gospel.

Artiest info
Website  
 

Label: Nonesuch Records
Distr.: Warner Music

video