MARION JAMES - NORTHSIDE SOUL

Al veertig jaar zingt Marion James het ganse scala van blues, soul en Rhythm & Blues. Eigenlijk veel vroeger nog, want in 1966 scoorde zij reeds een eerste hit met ‘That’s My Man’, uitgebracht op het label Excello Records. Daarvóór beleed zij haar liefde voor blues en gospel in familiale kring. Haar moeder speelde piano in de kerk en haar zus was één van de Claire Ward Singers. Met haar soulvolle zang ontplooide Marion zich tot een van de vrouwelijke toerende pioniers tot zij voor een korte rustperiode intekende. In de jaren negentig sloot zij echter opnieuw aan, nu bij The Hypnotics, de band van gitarist Casey Lutton. Haar carrière kende een heropleving en in 2003 kwam haar album ‘Essence’ uit dat ruim weerklank vond. Sindsdien stond zij op menig festivalpodium, zoals o.m. op het Spring Blues Festival in Nashville in 2009.

In dit album, geproducet door Tod Ellsworth, die de zangeres op bas begeleidt, schreef Marion de helft van de songs. Feilloos intuïtief weet zij ook de covers te kiezen die bij haar aard passen. Het ‘Next Time You See Me’, waar trompet, trombone en tuba de New Orleans sfeer laten herleven, is ongetwijfeld een hoogtepunt. Met de piano van Steve Bassett en de klarinet van tenorsaxofonist JC Kuhl erbij blijft vervoering niet uit. Een ander hoogtepunt is ‘Candy’, zo’n allerlaatste afscheidssong op de dansvloer wanneer de taxi buiten al staat te wachten om met je de eenzame nacht in te rijden. Het langoureus gezongen ‘I Believe To My Soul’ van Ray Charles boeit evenzeer omwille van de gitaarsolo van Ivan Appelrouth en de invallende hoornblazers. Op dit album begeleiden trouwens twee verschillende hoornsecties de frontdame wat nog meer afwisseling brengt.

Zelf wisselt Marion probleemloos van muziekgenre, soepel verspringend van blues en soul naar funk en jazz. In een slowblues brengt haar gefraseerde zang elke emotie fijntjes over als een zielsgenoot van Billie Holiday en Ruth Brown. In de funky songs hoor je de invloed van James Brown, o.m. in het zwoel gezongen ‘Smokin’ Hot’ of in ‘I Know A Good Thing’ door haarzelf geschreven. Haar ‘Mr. Blues’ met een backing koortje heeft de mood en de geur van een bekoorlijk vinylsingeltje uit de jaren vijftig. Op ‘Corrupted World’ met diezelfde vrouwelijke backingvocalen reageert zij dan weer fel op de omkoopbare en kortzichtige tijdsgeest. De soulblues ‘Crushing My Heart’ klinkt intiem en schrijnend, het funky ‘I’m Just What You’re Looking For’ uitdagend. En de afsluitende cover ‘I Just Want To Make Love To You’ wordt nu eens vanuit vrouwelijk perspectief geïnterpreteerd. Het zijn vooral de soepele overgangen die aantonen dat Marion James een rasechte allround zangeres is en dat de eretitel ‘Nashville’s Queen of The Blues’ haar volkomen terecht werd toegekend.

Marcie

 

Artiest info
   
 

Label: EllerSoul Records

Info: Frank Roszak Promotions