KELLY JOE PHELPS - BROTHER SINNER & THE WHALE

Al sinds 1997 wordt veel goed verteld over Kelly Joe Phelps, een singer/songwriter uit Vancouver (Washington) die excelleert in het genre van de countryblues. Voor buitenstaanders heeft hij weinig opvallends: een hese, meeslepende stem, een akoestisch taaleigen dat naar het verleden wijst, trage verhalende songs, en uitstekend spel op zijn slidegitaar, ook al een instrument dat anachronistisch aandoet in het sampler-tijdperk. Phelps maakte inderdaad in de jaren negentig naam als virtuoos slidegitarist in het bluesidioom, waarna hij zich als een 'fingerpicking' singer-songwriter ontpopte. Op vorige album , het geheel instrumentale soloalbum "Western Bell" begaf hij zich met zijn gitaar op nieuw en onontgonnen terrein. Het was dan ook een verrassing van formaat. Dit album bevat enkel elf instrumentale tracks, met Phelps als enige muzikant, een album waarvoor Phelps veelvuldig gebruik maakte van zijn geliefde slidegitaar. En nu is er het nieuwe album "Brother Sinner and the Whale". Om verwarring te voorkomen had hij weken geleden zelf op zijn website gezet wat we kunnen verwachten van de plaat: "Ditmaal komt er veel licht door de ramen, en de deur staat wagenwijd open. Het album bevat twaalf liedjes, waarvan de helft op een National slide guitar wordt gespeeld, en de andere helft op een Martin D-35 (het zwarte Johnny Cash-model). Tien liedjes zijn gezongen, twee zijn instrumentaal. Ik kijk er naar uit om het album uit te brengen".

Kelly Joe Phelps groeide op in Summer, Washington, USA, waar hij country- en folksongs van zijn vader leerde. Ook bracht deze hem het drummen en piano spelen bij. Nadat hij op zijn twaalfde gitaar leerde spelen, richtte Phelps zich op de Free Jazz en nam lessen bij muzikanten als Ornette Coleman, Miles Davis en John Coltrane. Volgens eigen zeggen maakte hij zijn draai naar de blues toen hij naar Fred McDowell en Robert Pete Williams ging luisteren. Geïnspireerd door de geboorte van zijn dochter Rachel in 1990, begon Phelps met het schrijven van liedjes. In 1995 kwam zijn debuutalbum "Me On Lood" uit, met eigen nummers en traditionals. Zijn tweede album, het evangelisch beïnvloede "Roll Away the Stone" volgde in 1997. In 1999 was er zijn derde album "Shine Eyed Mister Zen". Zijn vierde plaat "Sky Like a Broken Clock" verscheen in 2001, deze keer gemaakt in gezelschap van een bassist en een drummer. "Beggar’s Oil" EP, kwam uit in 2002. Met "Slingshot Professionals", released in 2003, werd een rijker geluid bereikt, door het toevoegen van een brede verzameling muzikanten op gitaar, bas, drums, mandoline, viool, en accordeon. In 2005 bracht Kelly Joe Phelps een live album uit "Tap the Red Cane Whirlwind". Deze werd werd een jaar later opgevolgd door het studioalbum "Tunesmith Retrofit"'. In 2009 maakte hij een album met instrumentale nummers met de titel "West-Bell". Na de release van die cd, begon hij met het opnemen en toeren met de Amerikaanse singer-songwriter Corinne West. Kelly Joe Phelps is dan ook al bijna twintig jaar actief in de jazz en bluesscène van Amerika en heeft in totaliteit 10 albums op zijn naam staan.

Op het nieuwe album "Brother, Sinner & The Whale" keert Kelly Joe Phelps terug naar de blues/gospel roots van zijn eerste albums waaronder dat prachtige "Roll Away The Stone" uit 1997. Het is ook een terugkeer naar simpele songs en naar zijn speciale manier van slidegitaar spelen die hem zo succesvol maakte in zijn begin periode. Al is deze plaat opgenomen in 3 dagen in Vancouver met producer Steve Dawson, "Brother Sinner & the Whale" is oerdegelijk en niet direct opvallend, maar wanneer je de plaat een paar keer hebt gehoord moet je toch concluderen dat er dit jaar niet veel soortgelijks is verschenen dat net zo mooi is als deze plaat. Al laten songtitels als "Talking to Jehovah", "I’ve been Converted" en "The Holy Spirit Flood" vermoeden dat er iets is gegroeid en veranderd in zijn wereld, blijkt "Brother Sinner & the Whale" meteen niet de plaat waar niet zo gek veel over te zeggen is. Alle songs, zijn intens gezongen en warm uitgevoerd. Phelps zingt over de eenzamen en de verschopten, met een neiging tot mystificatie en verbreding naar religieuze thematiek. Maar vooral boeit zijn grote synthetische kracht, Phelps verwerkt hier een grote kennis van jazz, blues, country en folk in een eigen taaleigen, dat hij persoonlijk afwerkt. Maar het is geweldig te bedenken hoe drie dagen doorgebracht in een opnamestudio, we Phelps opnieuw kunnen omschrijven als een groot artiest, die wederom bewijst dat deze plaat die voortbouwt op al zijn lyrische, compositorische en technische krachten, misschien wel het beste album uit zijn carrière kan zijn. De wereld gaat Kelly Joe Phelps er niet mee veroveren, maar ach wat is dit mooi.

Phelps zal dan ook op tournee gaan om zijn album te promoten. In september doet hij Frankrijk, Duitsland en Nederland aan en daarna zal hij pas terugkeren naar Europa in januari voor een toer door Engeland.

vrijdag 21 september Cafe ’t Keerpunt, Spijkerboor www.rootsontheroad.nl
zondag 23 september, Oude Veiling, Aalsmeer www.deoudeveiling.nl
maandag 24 september, Meneer Frits, Eindhoven www.meneerfrits.nl
dinsdag 25 september, Q-Bus, Leiden www.muziekhuis.nl
donderdag 27 september, Transvaria, Den Haag, www.musemix.com/transvaria.htm
vrijdag 28 september, Muziekpodium, Bakkeveen  www.muziekpodiumbakkeveen.nl
zaterdag 29 september, In The Woods, Lage Vuursche www.inthewoods.nl
zondag 30 september, Paradiso, Amsterdam www.paradiso.nl

 

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Black Hen Records /CRS
Distr.: Munich / V2

video