KARINE POLWART – TRACES

Ik heb omwille van mijn professionele activiteiten ooit zelf vanuit het raam van mijn hotelkamer mogen kijken naar de duizenden lampjes die brandden op de productiesite van de petrochemische raffinaderij van oliegigant ‘BP’ in het Schotse stadje Grangemouth, gesitueerd vlak naast de mooie rivier Forth. Intussen is dit bedrijf overgenomen door gigant ‘Ineos’ maar de lichtjes branden er nog steeds even talrijk en geven bij het vallen van de avond nog altijd een vreemde, maar schitterende gloed aan het glooiende landschap van dit Schotse plaatsje.

Ik lees nu in een biografie dat de zangeres en songschrijfster Karine Polwart in dit oord opgroeide en ook zo gefascineerd was door al dat glinsterende licht. Ze schreef er de song “Tinsel Show” over, een nummer uit haar nieuwste plaat “Traces” die midden augustus op de markt is gekomen. Deze artieste is sociaal geëngageerd in haar liedjes en durft ook wel eens een pure protestsong op plaat te zetten.

Zo bijt ze in de song “Cover Your Eyes” scherp van zich af tegen de toenemende groei van exclusieve en enkel voor de rijke ‘happy few’ bestemde golfterreinen in Schotland. Zelf vindt ze natuurlijk dat al die mooie natuur eigendom moet blijven van alle inwoners van Schotland en niet tot het patrimonium van de alles opkopende rijke stinkerd Donald Trump mag behoren.

Voor het nummer “King Of Birds” zocht ze haar inspiratie bij de ‘Occupy’-beweging waarvan de leden het terrein voor ‘St. Paul’s Cathedral’ in Londen innamen als protest tegen de sociale en economische ongelijkheid in de huidige wereld en als oproep voor meer democratie voor alle mensen op de wereld.

“Traces” is al het vijfde album van Karine Polwart en haar sociaal engagement lijkt met elke plaat nog steeds toe te nemen. Zorgvuldig uitgewerkte en knap geschreven songteksten op sobere doch erg mooie bijpassende folkmuziek vormen het geheel van de tien nummers op deze nieuwe cd.

Zij gaat ook op emotionele exploratietocht in het liedje “We’re All Leaving” waarin ze het immense leed van de Britse natuurkundige Charles Darwin beschrijft bij het tragische verlies van zijn 10 jaar oude dochtertje. Ook de laatste wandeling naar huis van het 30 jaar geleden brutaal vermoorde schoolmeisje Susan Maxwell creëert een pijnlijk schuldgevoel bij de luisteraar in de song “Half A Mile”. Daarnaast verhalen liedjes als “Strange News” en “Salters Road” over enkele emotievolle ervaringen die ze uit haar eigen leefwereld plukte.

Het etherische stemgeluid van Karine Polwart boeit en verstilt in elke song op dit album. Met haar lak aan alle roem en succes kroont deze talentrijke dame zich op deze plaat moeiteloos tot één van de grootste stemmen uit de hedendaagse Britse folkmuziekgeschiedenis. Overtuigt u zich vooral zelf via een intieme beluistering van haar nieuwe cd “Traces”.

(valsam)

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Hegri Music

video