MELISSA JAMES - DAY DAWNS

Op een of andere manier maakt een debuutalbum altijd nieuwsgierig, want dan ligt de toekomst nog helemaal open. Zangeressen als Lizz Wright, Dianne Reeves en zelfs Lena Horne en Nina Simone zijn immers ook ooit begonnen met een debuutplaat. Bij zangeres Melissa James met haar soulvolle stem vermoed je al dadelijk dat ook zij een geboren zangeres is die langzamerhand rijpte en alle jaren van haar jonge leven benutte om uit haar kooi te breken en de vlucht van een zangvogel te kiezen. In het mooie metaforische bevrijdend gezongen ‘Little Caged Bird’ weet zij het lyrisch en beeldend te verwoorden. Samen met Ross Lorraine, die haar op enkele songs met piano begeleidt, schreef zij alle songs op twee covers na. Maar het lijkt alsof Eric Bibb vooruitblikkend de song ‘Don’t Ever Let Nobody Drag Your Spirit Down’ ook voor haar heeft geschreven. En het jazzy ‘I Get Along Without You Very Well’ van Hoagy Carmichael welt op uit haar hart in zijn puurste vorm alsof zij het voor de eerste keer zingt.

Op dit album wordt zij begeleid door een tiental muzikanten, waarbij je bij de sensuele song ‘You Make Me Feel Good’ al direct op zoek gaat naar de naam van de fantastische bassist die haar ritmisch escorteert en die Larry Bartley noemt. Gitarist Matt Park speelt prachtig slidegitaar en trompettist Damon Brown en saxofonist Tony Kofi sluiten heerlijk jazzy aan bij de soulvolle zang van de getalenteerde zangeres uit Londen die de formule kent om vloeiend van soul/pop en blues naar jazz over te schakelen. Melissa groeide op in Noordwest Londen in een gezin met vier zussen en muzikale ouders die allen verzot waren op muziek, calypso, reggae, soul, kerkhymnen, Stax Records en noem maar op. De universiteit en een verblijf in Parijs verbreedde haar kennis en het besef kwam dat muziek haar baken en roeping was, zowel schrijven als zingen. Bij het mijmerend aanschouwen van een zonsopgang werd het pianobegeleid ‘Day Dawns’ geboren, althans de titeltrack, ook al symboolgeladen.

Ook de anders songs zijn pareltjes, vooral deze waar de begeleiding sober blijft en haar jazzy stemtimbre nog meer tot zijn recht laat komen. Zo neemt het verzuchtende ‘Precious Time’ met slidegitaar je voorzichtig bij de hand en het intimistische ‘I Miss You’ is zo’n filmische song waarbij in een bioscoop stiekem de ogen met een doekje worden gedept. De trompet en pianobegeleiding maakt het nog aandoenlijker. Maar ‘Do You Remember When’ heeft een Latin ritme en op ‘I Need You Here’ lijkt zij de vrouwelijke equivalent van Otis Redding. Het laatste ‘Have A Good Day’ tenslotte is zo’n song die de laatavond jazzclubbezoekers al dansend de nacht instuurt. Bij de songs van Melissa denk je zowel aan Motown als aan de eerste blueszangeressen in hun kwetsbare overgave. In het reeds genoemde ‘I Get Along Without You Very Well’ met de ontroerende saxbegeleiding van Tony Kofi lijkt de nieuwe ‘Lady Day’ opgestaan, maar dan in een moderne bevrijde versie.

Marcie

Artiest info
Website  
Label: SlickerSounds