RICH MAHAN - BLAME BOBBY BARE

In 2010 vestigde Rich Mahan zich vanuit California in Nashville, Tennessee om zich daar serieus te gaan storten op songwriting en zijn passie voor de countrymuziek. Aan de westkust was zijn bijdrage tot dusverre heel bescheiden geweest, al was hij een van de co-founders van de alt. country band Shurman. In zijn jonge jaren verruilde hij de piano voor gitaar en ontdekte de blues, garage rock en new wave, maar werd vooral geraakt door de eclectische muziek van The Grateful Dead. Deze ontdekking legde zijn voorliefde voor de country bloot, nog eens verstrekt door het gegeven dat zijn vader in het weekend volkomen los ging op het werk van country legende Bobby Bare.

Nu, twee jaar na zijn vestiging in Nashville, komt Mahan met zijn debuut Blame Bobby Bare. We hoeven Bobby Bare echter niets kwalijk te nemen, want deze plaat is er een van een hele grote belofte. Een plaat die meteen na de eerste draaibeurt genoegzaam blijft hangen in het geheugen en je alweer doet verlangen naar een vervolg.

Mahan weet zich op Blame Bobby Bare te omringen met louter topmuzikanten. Zo is Bekka Bramlett, voormalig lid van Fleetwood Mac en dochter van het jaren ’70 duo Delany en Bonnie Bramlett, uitgebreid te bewonderen. Bekka heeft een goddelijke, met een scherpe rand omringde backing vocal tot haar beschikking die een nummer als Favorite Shirt , een song  met absolute hitpotentie door de aanstekelijke mix van rock en soul, net dat beetje extra weet te geven.

Money In The Bank wordt grandioos gedomineerd door niemand minder dan JD Simo, een van Nashville’s allergrootste gitaarpickers en weet met zijn slide een grootse sfeer neer te zetten die je doet terugdenken aan het meeslepende album Bring The Family van John Hiatt. JD Simo is andermaal meesterlijk in het met humor belegen Rehab’s For Quitters waar hij zijn picker talent uitgebreid weet te etaleren. In dit nummer is overigens ook PT Gazell op harp te horen die jarenlang speelde met niemand minder dan Johnny Paycheck.

Blame Bobby Bare wordt in stijl afgesloten met Bobby Bare’s Put A Little Lovin’ On Me uit 1976 die van Mahan meer tempo meekrijgt en in een southern rock jasje wordt gegoten. Een jasje met stijl, want Mahan’s versie mag er zijn. Put A Little Lovin’ On Me wordt door Mahan en Bramlett naar grote hoogte gestuwd door het prachtige en uitgebalanceerde vocale werk, zonder afbreuk te doen aan het origineel.

Mahan maakt dus een uitermate fraai debuut met Blame Bobby Bare. Een plaat ook die duidelijk maakt dat Mahan over uitstekende singer-songwriter eigenschappen beschikt en met zijn voorkeur voor een warm, authentiek en analoog studiogeluid weet hij Blame Bobby Bare van de juiste inhoud te voorzien. Blame Bobby Bare herbergt Nashville’s meest pretentieuze belofte uit 2012.

Ferenc Koolen

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Snortin Horse Records

video