GUY FORSYTH - THE FREEDOM TO FAIL

Een rekensommetje leert ons dat de charismatische Guy Forsyth in november vierenveertig jaar is geworden. Wie zijn website bezoekt zal merken dat de zanger/gitarist en harmonicaspeler nog steeds niet helemaal volwassen is. Maar sinds kort is hij vader geworden en dit, inmiddels zevende album, draagt hij op aan zijn dochtertje Mary Mae aan wie hij via zijn songs enkele wijsheden wil meegeven, zoals de kansen grijpen om te creëren met ingecalculeerde vrijheid om te mislukken. Er zijn nu eenmaal zaken die ertoe doen, terwijl andere de moeite niet waard zijn om je er druk over te maken. Bassist Jeff Botta en drummer Nina Singh Botta onderschrijven deze boodschap en zijn beiden geweldig op dreef. Op het laatste ‘Home To Me’ lijkt de drum Guy’s lovesong nog meer kracht bij te zetten. Beiden zingen vaak mee wat de songs op dit album hier en daar een soulvolle Afro-Amerikaanse sound meegeeft.

De productieve Guy Forsyth, geboren in Kansas City, vertolkt als vanouds in zijn zo kenmerkende lijzige zang, de zelf gecomponeerde songs, sommige in co-schrijverschap met andere muzikanten. Er zitten bovendien nog een aantal gastmuzikanten in het begeleidingsgroepje, waaronder zeker basgitarist Ed Friedland en orgelist David Welb het vermelden waard zijn. Matt Smith, die het album producete, speelt elektrische 12-string gitaar op het gevoelvolle ‘Thank You For My Hands’ terwijl Oliver Steck op het revueachtige en spooky ‘Can’t stop Dancing’ accordeon en trompet speelt. Guy laat hierop ook weer zijn houthakkerszaag zingen. Op de traditional ‘Sink ’Em Low’, een van de oudste chain-gang songs zingt William ‘Wammo’ Walker mee, een a capella song waarin de zware hamerslag evenveel zoniet meer vertelt dan woorden. Op het bluesy ‘Should Have Been Raining’ speelt Jon Dee Graham steelgitaar.

Dit doodeerlijke album verenigt blues en country met gospel invloeden. Het schitterende ‘The Things That Matter’ met prachtig slidegitaar komt over als een moderne spiritual waarin wijsheid en melancholie zitten verscholen en ook ‘Thank You For My Hands’ heeft iets weg van en dankgebed. Het countryachtige ‘Old Time Man’ met desolate harmonicabegeleiding en strakke drum herinnert dan weer aan de oude betere westerns, nostalgisch en hartverwarmend. Guy Forsyth is een meester in het dooreenmengen van genres met zowel vloeiende overgangen als prettige tempowisselingen. Zijn passages als student in een theatergezelschap, het snuffelen in de platenzaken van Kansas City, zijn rondzwerven als busker in de straten en bars van Austin en zijn jarenlang toeren met de western swing band ‘The Asylum Street Spankers’ hebben zeker hun sporen nagelaten, zoals ook zijn vele contacten met het publiek tijdens zijn Live shows. Zijn veelzijdigheid manifesteert zich niet alleen in het gemak waarmee hij diverse instrumenten bespeelt, waaronder mandoline en ukelele, maar ook in zijn gefraseerd zingen waarin hij alle geschakeerde emoties kan verweven van teder en weemoedig tot fel en rockend. Binnenkort is de eigenaar van de hem ooit toegekende ‘Austin Music Award for Best Male Vocalist’ opnieuw op doortocht in ons land. Zijn persoonlijk magnetisme is nu al aan het werken evenals de aanklampende hamerslag in de Holler ‘Sink’ Em Low’.

Marcie


 


 

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Blue Corn Music