BOOTLEGGERS - HEART OF DIXIE

Zelden werden we door een album zo dikwijls op de verkeerde been gezet als door deze “Heart Of Dixie” van de Franse band Bootleggers. Op de hoes kan je het viertal zien staan, stoer en redelijk uitdagend naar de lens kijkend. Je verwacht je dan ook aan redelijk stevig, rockende muziek.

Opener “Red Nekkid” beantwoordt volledig aan de verwachtingen. Het Douglas/Wiseman nummer is er dan ook een om duimen en vingers van af te likken. Zanger Didier Céré, accentloos !, gromt en grauwt zoals het hoort maar tevens valt er een sublieme gitaarsolo te bewonderen van Fred Bordeneuve. Stampend, beukend nummer en een fantastische starter. “I’m Afraid” volgt hier na en is met de prima snarenintro een pure countryrocker. Eigenaardig hoe de stem van Céré zich zo aanpast. De stuwende drums en baslijnen van respectievelijk Nicolas Lacaze en Polo Lugan maken van deze eerste maar niet laatste verrassing een geslaagd nummer.

Hierna worden we getrakteerd op een boogie haast Rockabilly achtig nummer van Chuck Mead: “Out Of Habbit”, en getrakteerd is wel degelijk de juiste woordkeuze want de band heeft de nodige muzikale kennis en drive in huis. Zeker ook te vermelden is het heerlijke pianospel van Eric Suzi Allibe, ronduit indrukwekkend op het instrumentale “Mama Screw Your Wig On Tight”van Lee Roy Parnell. Yep, er werden nogal wat gastmuzikanten uitgenodigd om deze opname in goede banen te leiden. Zo valt er ook de onvermijdelijke Nico Wayne Toussaint te beluisteren. Op het met heerlijks slide ondersteunde “Move It On Over” bijvoorbeeld pakt de meesterlijke harmonicaspeler subtiel uit tussen al het gitaargeweld. Het Hank Williams nummer krijgt wel een fameus rockende versie toebedeeld waar we niet treurig om zijn.

Onder de indruk waren we ook van het haast zeven en een halve minuten durende “Alabama Highway”. De tot een dans op een vierkante tegel, uitnodigende slower van Steve Young laat de band toe om ieders muzikaal talent te laten bewonderen alhoewel Céré hier vocaal soms wat teveel inspanning lijkt te moeten doen om gepassioneerd over te komen en daardoor wat melig dreigt te gaan klinken. Maar het blijft netjes binnen de lijnen. Pure rockabilly dan weer op Dale Watson’s “Exit 109” waar de man zelf voor de nodige, gesmaakte vocale versterking komt zorgen.

Absoluut hoogtepunt op deze release is “High On The Mountain”, heerlijk Southern achtige rockende Country song. De aandachtige lezer zal intussen al gemerkt hebben dat er enkel covers op dit album zijn terug te vinden. Het levert een pallet op van diverse smaken en invloeden en nogmaals, de mannen doen dat goed. Maar wat hadden we graag wat zelfgepende nummers te horen gekregen. Misschien op hun volgend album? In ieder geval is dit een prima album geworden.

Luc Meert

Artiest info
Website  
 

Label: DixieFrog