LARRY STEPHENSON - WHAT REALLY MATTERS

In de VS wordt What Really Matters op dit moment de hemel in geprezen en dat is, op meest bescheiden wijze, niet geheel onterecht. What Really Matters draagt een universele waarheid in zich dat inderdaad alles draait om wat echt belangrijk is. Muzikaal, tekstueel en harmonisch gezien is dat het centrale thema op dit fenomenale bluegrass album.

Larry Stephenson, geboren in Virginia en sinds 1992 woonachtig in Nashville, Tennessee heeft dus een topalbum afgeleverd op zijn solodebuut voor Compass. Met zijn Larry Stephenson Band behoort hij al zo’n twintig jaar tot de top van het bluegrass genre met authentieke en zwaar nostalgische bluegrass en bracht hij ook nog enkele soloplaten uit.
Stephenson’s  fabelachtig hoge, wat melancholische tenorstem, hot picking op gitaar, banjo en mandoline en een old style benadering van rootsmuziek zijn de in het oog springende kenmerken van What Really Matters.

Met een urgent gevoel van authenticiteit schotelt Stephenson een gevarieerd album voor met bluegrass natuurlijk als rode draad met zijn typische baslijnen, de prominent aanwezige mandoline en het indrukwekkende banjo spel van Kenny Ingram. Bluegrass als genre heeft bij de doorsnee muziekliefhebber vaak een wat gedateerde bijsmaak, maar Stephenson heeft een heel vitale en dynamische benadering waardoor What Really Matters geen seconde verveelt.

Een onvervalste train song (Big Train) een liefdevolle blues (The Blues Don’t Care) , enkele gospels (God Will en Jericho Road) en een machtige honky tonk als afsluiter (Before I’m Over You) waar de bluegrass purist vast van gaat gruwen, want met percussie en steel is Before I’m Over You zoiets als vloeken in de kerk. Gelukkig trekt Stephenson zich van dit soort conventies in het geheel niets aan en schept hij heel eigenzinnig een uniek universum, waarbij bluegrass en country als vanouds weer een geheel vormen en niet als aparte genres worden bezien.

Het duet met Sam Bush in Philadelphia Laywer is een ander hoogtepunt op de plaat. Niet zomaar een duet, want het samengaan van Stephenson’s elegante tenorstem met de rauwe, maar plezierige bariton van Bush brengt dit nummer van Woody Guthrie naar onwaarschijnlijke hoogte. En als dan Bush ook nog eens genadeloos tekeer gaat op de fiddle is het feest compleet.

What Really Matters refereert resumerend dus aan de simpele waarheid dat het bij Stephenson alleen maar draait om de muziek en dat dit wat hem betreft geen genregrenzen of creatieve belemmeringen kent. Een plaat dus waarmee zowel  traditionalisten als vernieuwers mee uit de voeten kunnen en alleen dit gegeven is al een reden om deze plaat de aandacht te geven die het verdient. Een sublieme plaat van een even zo sublieme artiest!

Ferenc Koolen

Artiest info
Website  
 

Label: Compass Records Group

video