LIGHTNIN’ GUY - BLOOD FOR KALI

Vorig jaar in augustus zat Lightnin’ Guy Verlinde nog op het podium in het muziekcafé The Borderline in Diest om daar zijn Live album ‘Lightnin’ Guy Plays Hound Dog Taylor’ op te nemen samen met de Houserockers. Vandaag reeds kan je zijn gloednieuw akoestisch album ‘Blood For Kali’ in de cd-lader leggen, een rootsy album waarin Guy terugkeert naar zijn akoestische beginperiode samen met een intiem en select muziekgezelschap. Deze veelzijdige bluesman kan alle bluesgenres aan, maar wanneer hij zijn resonator of Weissborn oppakt dan onthult zich de kwetsbare en medelevende bluesman die zich onbeschermd aan de luisteraar overlevert. De bluessongs van de singer-songwriter zijn dan een mix van bekentenislyriek, offerande, sociale bewogenheid, strijdbaarheid en zich vastklampen aan de helende kracht van muziek. Zijn drijfplanken bestaan uit gitaar, mondharmonica, een oude koffer als kickdrum en een set intense en onvergankelijke songs.

Ook in dit onthutsend mooi en aangrijpend ‘Blood For Kali’ album word je geraakt door alle overvloeiende emoties zoals het getij met eb en vloed het zand doordrenkt en gegleufd of glanzend achterlaat. Vele songs refereren naar het eigen verleden, gemoedstoestanden of zijn pad van vallen en opstaan, zoals het ietwat spottende ‘Hangover Man’, het wanhopig smeulende ‘Running Back To You’, het troostende ‘Consolin’ Blues’ of het zielsmooie gepijnigde ‘Against The Grain’. Hierop vervoegt Toon Vlerick zich met zijn cello wat nog meer tristesse geeft aan deze song. Ook de andere songs waarop de cellist meespeelt zijn van een onaardse schoonheid zoals o.m. het evocatieve ‘Yser’, waar de soldaten in de loopgraven ooit hun laatste gedachten woordloos naar verre geliefden stuurden. Thierry Stiévenart speelt hier snare drum en Karl Zosel bas, beide oude vrienden van Guy Verlinde. Andere gastmuzikanten zijn Steven Troch op mondharmonica, Willy Devleeschouwer op mandoline en Patrick Cuyvers op piano.

Lightnin’ Guy zelf speelt zoals steeds vol overgave op zijn Resonator gitaar en op de cover ‘Voodoo Child (Heavy Return)’ op Weissenborn, een beklijvende song met intrieste onderstroom waarmee Guy inmiddels wezenlijk is vergroeid. Andere pareltjes zijn de mythische aanklampende titeltrack waarop Ibernice MacBean fijntjes backing meezingt, ‘Don’t You Cry’- met een hoog ‘Brother Where Art Thou?’ gehalte - , het heftige ‘Reckonin’ Blues’ als een vlucht voor het noodlot en het desolate ‘Enraciné Dans Le Vent’ als een oerklacht van Moeder Aarde. Absoluut hoogtepunt is echter het met schorre stem gezongen en schrijnende ’99 %’ waarin weer de cello opklinkt, verkillend mooi in woordlyriek en resonerende weeklacht. Guy Verlinde, die ook dit album producete, heeft niet alleen de gave om dankzij zijn muziek zijn gevoelens een stem te geven maar deze ook helend te maken voor anderen. Guy’s ‘Blood For Kali’ offergave zal bij mij alleszins hoog op het eindejaarslijstje eindigen.

Marcie

Artiest info
Website  
 

Label: Parsifal