THE WIDOWBIRDS – SHENANDOAH

Jonge bands die zich laten inspireren door hun muzikale helden uit een ver verleden, zoals Otis Redding, Frankie Miller, The Band of Neil Young, en daar een interessante, eigen wending aan geven is een kwaliteit die je mag toeschrijven aan het talentrijke Australische rockcollectief The Widowbirds. Op hun debuutplaat "Shenandoah" zijn tevens de klanken van de soulvolle, akoestisch bestoven southern rock van de Black Crowes nooit ver weg en de psychedelische seventies rock à la Led Zeppelin weet het componerend duo van zanger - gitarist Simon Meli en leadgitarist Tony Kvesic ook te inspireren. Beiden sloegen de handen in elkaar na een geslaagd songwriting project en het resultaat "Shenandoah" mag er zijn.

 The Widowbirds worden als band vervolledigd door drummer, percussionist Shane O'Neill en Simon Wiltshire op bas en worden op dit album nog bijgetreden door de onmisbare orgeltoetsen van Lachlan Doley. Het originele geluid van The Widowbirds werd al de hemel in geprezen door niemand minder dan Swamp Fox, Tony Joe White, die volmondig verklaarde "You boys make real good noise, and I mean Real Good" en de Modfather Paul Weller himself, waarvan ze het voorprogramma verzorgden. Weinig jonge rockbands kunnen zulk een unieke stem voorleggen als deze van frontman Simon Meli, waarvan het timbre een mooie kruising vormt tussen dit van Chris Robinson van The Black Crowes en de snijdende vocalen van Led Zeppelin's Robert Plant. Doe daarbij nog de heerlijke instrumentale accenten die de songs extra broeierig of mystiek doen klinken en je hebt niet alleen een geslaagde, maar ook een origineel klinkende formule.

Luister maar eens naar de tribaal klinkende gezangen die de opener "Dust And Stone" in een plechtig, bijna ritueel kader plaatsen, drijvend op een staccato strummende akoestische gitaar, een Meli die zijn stem naar hoogste regionen stuwt en een bevend orgeltje en tamboerijnpercussie, om het geheel helemaal mysterieus te laten klinken. "Go Down" dweept met dezelfde sferen, maar blinkt uit met zijn agressief, psychedelisch refrein en een elektrische gitaarsolo van Kvesic die gerust zou mogen ontaarden in een eindeloze jamsessie, terwijl het trippende, repetitieve "Sweet Lady Mary" je enkel al met zijn knappe zangpartijen in een geest verrijkende roes brengt. Eén van de knapste nummers uit het album is de country getinte southern rock ballade "Rumble In The Alley", waar hemelse lapsteel accenten, een in de achtergrond trillend orgel en een meeslepend solerende elektrische gitaar, dit nummer naar eenzame hoogten tillen die we enkel bereikbaar achtten door de Robinson broertjes. Echt soulvol komt "Tonight We Ride" voor de dag, dat met een aanstekelijke koorzang, de kracht van een rockende gospelviering evenaart, met een als bezeten zingende priester Meli, bijgestaan door de vurige apostelen van The Widowbirds, die het bezwerende, omnipresente orgel van Doley nog meer instrumentale bezieling geven met lap steel, pompende bassen, strakke gitaarrifs en een onmisbare tamboerijn. In de bluesy ballade "My Time", ingeleid op drammende drums, opwellende Hammond en vervuld van plechtigheid en tristesse door de snijdende violen, mag gitarist Tony Kvesic zijn meest emotionele soleerkunsten bovenhalen, terwijl het trieste "Still Life" zeven minuten uitblinkt in instrumentale soberheid en knap naar een vocale climax werkt van hemels engelengezang. Veel songs kennen een knappe opbouw, zoals het op chorusvolle akoestische gitaar en soulvolle ritmisch klappende handen startende "Time We Got To Move On", dat gaandeweg met een dartele buffetpiano en de knappe slidegitaar van Kvesic,  een ware New Orleans feel meekrijgt. De titel van dit nummer zet niet meer of niet minder de ambitie van The Widowbirds in de verf: de kop is eraf met deze knappe debuutplaat "Shenandoah", maar deze jongens kijken vooruit, zelfs richting andere continenten. Noteer in het voorjaar alvast volgende concertdata in je agenda voor een avond gedrenkt in Southern Australian Rock, recht uit de Blue Mountains.

Yvo Zels

25/01/13, Manuscript, Oostende
26/01/13, Nix Blues Club, Enschede (NL)
29/01/13, Nix Blues Club, Enschede (NL)

 

 

 

Artiest info
Website  
 

video