SEARCHING FOR SUGAR MAN - ALL SONGS BY SIXTO RODRIGUEZ

Hoe gek en willekeurig kan het er in de muziekbusiness aan toegaan! Veertig jaar geleden werden de eerste twee platen van de Amerikaanse folk/rockzanger Sixto Rodriguez, kind van Mexicaanse ouders, amper opgemerkt en leek de singer-songwriter van de aardbodem verdwenen. Vandaag staat men op straat in rij aan te schuiven in de hoop om nog een ticket voor zijn concert te kunnen bemachtigen. Zijn herontdekking heeft veel te maken met de muziekdocumentaire ‘Searching For Sugar Man’ van de Zweedse regisseur Malik Bendjelloul die begin dit jaar op het Sundance Film Festival bekroond werd met de Special Jury Prize. In die documentaire gaan twee fans uit Zuid-Afrika naar de troubadour op zoek, al circuleert het gerucht dat de zanger inmiddels zelfmoord heeft gepleegd. In tegenstelling tot Noord-Amerika waren in Zuid-Afrika Rodriguez’ platen met diens revolterende songs wèl verspreid geraakt en werden zijn songs door de anti-apartheidsbeweging opgevist en gekoesterd. Hij kreeg er zelfs een cultstatus. Op grond van aanwijzingen in de songs en enkele getuigenissen werd Rodriguez uiteindelijk in zijn geboortestad Detroit teruggevonden.

Inmiddels toert Sixto de wereld rond en lokt hij volle zalen. Zijn twee in 1970 en 1971 uitgebrachte platen ‘Cold Fact’ en ‘Coming From Reality’, destijds op het Sussex label, zijn intussen op cd heruitgebracht. Oorspronkelijk werden deze in de studio’s in Detroit en Londen opgenomen. De soundtrack van de documentaire brengt hieruit een compilatie met veertien songs. Ook de single ‘’I’ll Slip Away’ die Rodriguez in 1967 onder een schuilnaam opnam en het mooie onuitgebrachte ‘Can’t Get Away’ met vioolarrangementen zijn enkele van de geselecteerde songs, allen door Sixto zelf geschreven. Hij begeleidt zich met gitaar en wordt meestal orkestraal omringd met violen, bas, drum en percussie. Op het Dylaneske ‘Crucify Your Mind’ hoor je ook nog blazers, evenals op het bluesy ‘Inner City Blues’. Met een stem en passie die aan Nick Drake, Don McLean, Tim Hardin, John Prine herinnert vertolkt de zanger/poëet zijn indringende songs, sommige parlando zoals ‘A Most Disgusting Song’ verwant aan de beatdichters.

De urbane en wrange thema’s in zijn progressieve songs appelleerden aan de leefwereld en de emoties van de jonge generatie en tegencultuur in Zuid-Afrika. Zowel ‘Street Boy’, ‘Sugar Man’ als ‘This Not A Song, Its An Outburst: Or, The Establishment Blues’ refereren én naar de tijdsgeest in de sixties én naar de overlevingstechnieken in Afrika waar straatkunst, beat en muziek middelen waren om het establishment tegen de schenen te schoppen. De soms cryptische of tegendraadse teksten krijgen echter een gevoelvolle muzikale omlijsting door het geheel van violen met hier en daar psychedelische effecten. Op het pareltje ‘Sandrevan Lullaby - Lifestyles’ lijkt Jimmy Horowitz bijv. zijn ganse ziel in zijn vioolspel te leggen. Maar niet alle instrumentalisten op beide elpees zijn bekend. Dat zal nu wel veranderen, want de zeventigjarige zanger is terug in de running en volop aan het toeren.

Het schijnt dat de enigmatische zanger al die drukte rond zijn persoon stoïcijns over zich heen laat gaan. Zijn jaren in armoede en als bouwvakker hebben hem immers wijzer gemaakt en hij beseft terdege dat niets zo relatief is als succes. Maar inmiddels zijn dankzij de zoektocht van de speurneuzen Segerman en Strydom zijn songs voor eenieder terug bereikbaar en krijgt zijn intrigerende muziek de aandacht die deze verdient. Al komt het succes dan laat het blijft een soort eerherstel aan een muzikant die het al in de seventies verdiende om beroemd te worden. Wie sublieme klassiekers kan schrijven als ‘Crucify Your Mind’, ‘Cause’ en ‘I’ll Slip Away’ verdient een ereplaats als singer-songwriter naast de andere groten. De documentaire die momenteel op het filmfestival in Gent wordt vertoond zal hopelijk ook de aandacht in ons land voor deze miskende muzikant laten toenemen.

Marcie

 

Artiest info
   
 

Label: Light in The Attic Rec.
Distr.: Sony Music