CHELSEA CROWELL - CRYSTAL CITY

Voor een prille singer-songwriter aan het begin van haar carrière moet het niet altijd gemakkelijk zijn als je al dadelijk in één adem gekoppeld wordt aan je beroemde ouders, Rosanne Cash en Rodney Crowell, al is dat toch ook iets om trots op te zijn. Maar ook zonder deze familiebanden zou de getalenteerde zangeres/gitariste Chelsea vroeg of laat doorgebroken zijn. Na haar debuutalbum is dit haar tweede bijeengeschreven bundeltje songparels doortrokken van weemoed, verwarring en al vroege zielenpijn. Zij producete het ook zelf samen met multi-instrumentalist Loney John Hutchins, die haar o.m. begeleidt met bas, gitaar en orgel. Geboren in Nashville, Tennessee, verbleef zij ook geruime tijd in New York City en als kind kwam zij in contact met allerlei muzikanten, onvermijdelijk als je vaak in tourbussen meereist.

Maar individualistische Chelsea, middelste van drie zussen, put voor haar songs vooral uit eigen indrukken en gevoelens en heeft een eigen dichterlijke visie. Zo vormen de twee songs ‘Baptized Part One’ en het bloedmooie ‘Baptized Part Two’ een sober folky geheel met op de achtergrond een begeleidende cello en orgel. Het werd ogenomen op twee verschillende locaties. Chelsea zingt met een heldere soms dromerige stem zoals bijv. ook Eva Cassidy en die andere nieuwkomer Lisa Hannigan. Het instrumentale ‘For Stormy’ met suggestieve intro en gevolgd door een evocerende instrumentatie van lapsteel, bas, drum en aanzwellende cello’s fascineert vanaf het begin alsof je in de ban geraakt van een wanhopige reddingsoperatie. Het droeve weeklagende ‘Memories Of You’ combineert verlangen met kwetsbaarheid. Niet alle songs zijn echter even broos , want ‘I’m Gonna Freeze’ rockt en ‘Beter Than Her’ gaat de countryrichting uit.

Haar creatieve ontbolstering blijkt echter vooral uit de titeltrack ‘Christal City’, in feite een tweeluik en een song die ook in het Leonard Cohen oeuvre niet zou misstaan. Op introspectieve wijze stelt zij zich hierin bloot aan eigen kwetsbaarheid. De klankkleur, instrumentatie en melodische lijnen zijn zo rijk dat je vergeet naar de woorden te luisteren, meegesleurd door de gevoelsbedding waarover een soort tochtwind, afkomstig van de fluitende LJ Hutchins, een mysterieuze waas legt. Chelsea draagt haar tweede album op aan een zekere Mr. anonymus, mogelijk haar grootvader Johnny Cash, maar mogelijk ook een van die geheimzinnige figuren die in haar wereld een belangrijke rol spelen. Bij de songs van Chelsea heb je soms het gevoel dat er iets heel diep in haar nog ligt te sluimeren, een soort hunker of een roep om erkenning. De Nashville muziekscène heeft haar alvast aan het hart gedrukt. Europa zal wel volgen.

Marcie

Artiest info
Website  
 

Label : Cleft Music