LOS TEXMANIACS – TEXAS TOWNS & TEX-MEX SOUNDS

‘Tejano’, de Texaans-Mexicaanse muziekgeschiedenis vond zijn oorsprong bij de werkende klasse in de vallei van de ‘Rio Grande’-rivier in het begin van de 20e eeuw. De conjunto-sound wordt bepaald door twee typische instrumenten: het knoppenaccordeon en de ‘bajo sexto’, een twaalfsnarige gitaar. Daar zijn veel later een basgitaar en drums aan toegevoegd en sindsdien zijn de polka’s, walsjes, cumbia’s, bolero’s en ballads in een ‘Tex-Mex’-kleedje met veel succes ingetreden in de wereld van de hedendaagse populaire muziek.

Muzikanten die dit genre razend populair maakten gedurende de voorbije decennia zijn ‘Sir Douglas Quintet’-stichters Augie Meyers & Doug Sahm, accordeonisten Santiago Jiménez Sr. en zijn directe afstammelingen Santiago Jiménez Jr. en Leonardo ‘Flaco’ Jiménez, ‘Los Lobos’, ‘Los Super Seven’ en ‘Texas Tornados’, het gouden collectief waar de topartiesten in dit genre elkaar ontmoet hebben.

In de jaren ’90 speelde Max Baca op ‘bajo sexto’ samen met Flaco Jiménez, Freddy Fender, Doug Sahm en Augie Meyers bij ‘Texas Tornados’ tot hij besloot om in 1997 zijn eigen groep op te richten. Dat werd de formatie ‘Los Texmaniacs’ met David Farias op accordeon, Óscar Garcia op basgitaar en Lorenzo Martínez op drums. De leeftijden van deze heren situeren zich momenteel tussen de 40 en 50 jaar, maar daar is totaal niets van te merken als ze urenlang op een podium staan om hun enthousiaste ‘conjunto’ voor een vrolijk dansend publiek te spelen.

Tot onlangs bestond het platenrepertorium van ‘Los Texmanicas’ uit drie albums: “A Tex-Mex Groove” uit 2004, “About Time” uit 2007 en “Borders Y Bailes” uit 2009. Nu komt daar een uitstekende splinternieuwe plaat bij met het uit 18 nummers bestaande werkstuk “Texas Towns & Tex Mex Sounds”.

Gastmuzikanten op deze cd zijn ‘Western Swing’-zanger Ray Benson, fiddler Jason Roberts van de formatie ‘Asleep At The Wheel’ en de virtuoze vioolspeler Bobby Flores. Gedurende iets meer dan één uur verhuis je al luisteraar naar het warme grensgebied tussen Texas en Mexico, een veelal rauwe buurt waar deze conjunto-muziek vaak voor de enige positieve afleiding kan zorgen.

‘Los Texmaniacs’ wurmen zich in een opwindend tempo doorheen enkele meer bekende klassiekers in dit genre zoals “Ay Te Dejo En San Antonio” en “Viva Seguín” van Santiago Jiménez Sr., “El Paso/San Antonio Rose”, een medley van de jaren ’50-hits van Marty Robbins en Bob Wills, naast de instrumentale medley van ‘Tex-Mex’ traditionals “The Eyes Of Texas/ Deep In The Heart Of Texas”.

Maar deze band wil u op dit album ook wat educatieve geschiedenis over ‘conjunto’ en ‘Tex-Mex’ bijbrengen en brengt daarom enkele minder gekende polka’s met “Amor Bonito” van Lydia Mendoza, het zelf geschreven “Ana Mía” (zie video), het instrumentale “Atotonilco” en “Mojado Sin Licensia”.

Verder krijgen we eveneens als emo-ballads gepresenteerde bolero’s in “Si Quires Verme Llorar” en “Mil Besos”, heerlijke walsjes met “Waltz Across Texas” en het instrumentale “Salvador” en een ‘ranchera’-countrysong met “Por Una Mujer Casada” uit de jaren ’50 van Felipe Valdés Leal.

De vele liefhebbers van dit genre hoeven geen seconde te twijfelen over de aanschaf van deze nieuwe plaat van ‘Los Texmaniacs’ en als u dan toch zit te bestellen raden wij u aan om ook hun eerdere platen mee te laten leveren. U zult het zich zeker niet beklagen.

(valsam)

Artiest info
Website  
 

Label: Smithsonian Folkways Recordings

Info: Music & Words

video