HANS THEESSINK & TERRY EVANS - DELTA TIME

Het is niet de eerste keer dat beide zangers/gitaristen een duo vormen. In 2008 brachten zij al hun gezamenlijke ‘Visions’ uit. Beiden zijn solomuzikanten maar kunnen zich daarnaast uitstekend invoegen in een gemeenschappelijke sound. Wereldburger Hans Theessink, decennia terug neergestreken in Wenen, trok rond met de jazzy ‘Blue Groove’ band en met de Zuid-Afrikaanse Insingizi. In 1989 speelde hij in dezelfde zomer zowel op het New Orleans Jazz & Heritage Festival als op het Chicago Blues Festival. Hij bracht op zijn minst twintig albums uit. Ook Terry Evans muzikale carrière scheert vooral langs hoge toppen. Hij komt van Vicksburg, Mississippi en speelde o.m. samen met John Lee Hooker, Pops Staples, Maria Muldaur, Bobby King en Ry Cooder, e.a. wat alleen maar zijn veelzijdigheid bevestigt. Ook zijn soloalbums zijn erg in trek.

Dit zijn slechts enkele willekeurige feiten uit beider rijk muzikaal verleden opgediept. De twee ontmoetten elkaar twintig jaar geleden tijdens een folkfestival in Winnipeg, Canada, waar zij ideeën en telefoonnummers uitwisselden, het begin van hun jarenlange vriendschap. Sindsdien zijn zij ware ‘soulmates’ die elkaar met hun verschillend stemtimbre en folk/gospel/blues verleden prachtig aanvullen. Zij produceten ook samen dit album, opgenomen in Los Angeles, in Grandma’s Warehouse in Echo Park. Ook hun vorige ‘Visions’ werd daar opgenomen en dus voor herhaling vatbaar. De grandioze zangers Arnold McCuller en Willie Greene Jr. met zijn diepe bas werden erbij gehaald om samen met Terry op enkele songs de backing harmoniezang te verzorgen. Dat resulteert o.m. in het speelse ‘Heaven’s Airplane’, een song die aan het ‘Golden Gate Quartet’ herinnert. Ook Ry Cooder vervoegt af en toe het gezelschap en haalt dan zijn slidegitaar boven.

Afwisselend nemen Hans en Terry de zangpartijen op zich met diepe bariton, soulvol of met tenor. De andere ondersteunt. Beiden spelen tegelijkertijd ook gitaar. Theessink wisselt af met Resonator gitaar, banjo en mandoline. Hij voegt er blootsvoetse voetritmes aan toe, zoals vanouds op een planken vloer, wat het sarcastische ‘I Need Money’ enige kracht bijzet. Op de huldesong ‘Mississippi’ ter ere van de oude pioniers speelt hij nog harmonica. Hij vertolkte die song al op zijn ‘Johnny & the Devil’ album. Nu krijgt die song echter nieuwe glans en Hans voegt aan het lijstje van blueslegendes ‘in het land waar de blues begon’ nog enkele namen toe, o.a. die van Terry Evans. Het album combineert zowel klassiekers als songs die Hans zelf schreef. Als geen ander weet hij al vooraf zo’n warm ietwat zompig tapijt uit te rollen waarin zijn songs dan wortel schieten, bijv. bij ‘Blues Stay Away From Me’.

De hoogtepunten volgen dan ook elkaar op. Bij het eerste verwachtingsvolle ‘Delta Time’ staat de reiskoffer al klaar, op weg naar de volgende etappe in hun gezamenlijke reis. Die voert hen ritmisch, mijmerend, rebels of nostalgisch naar de bluesschatten in de Mississippi. Een puur goudstukje is het door Terry narratief gezongen ‘Down In Mississippi’ van J.B. Lenoir, als het ware een beeldrijk overgeërfd familieportret evocerend dat generaties lang stand hield. Op dezelfde hoogte situeert zich het bloedmooie ‘Shelter From The Storm’ van Theessink zelf met de aanvullende slidegitaar van Ry Cooder die in het spoor van Joseph Spence zo Hawaiiaans nostalgisch stemt. De drievoudige mannelijke harmoniezang maakt de sfeer nog droefgeestiger. Het komt over als de Mississippi stroom zelf, poëtisch, melancholiek, gevaarlijk en onpeilbaar

Maar ook een ‘happy’ song als ‘The Birds And The Bees’ werd tussen de bluesy songs ingeschoven. Terry zong het reeds als jongeling temidden van ‘The Turnarounds’. Het strijdbare ‘How Come People Act Like That’ van Bobby Charles is dan weer op een rebelse manier betekenisvol. Adembenemend mooi is ook het universele ‘Pouring Water On A Drowning Man’ dat tijdloos blijft. Maar gans het Delta gebied wasemt herinneringen uit met al die magische stemmen van blueslegendes die uit het niets lijken op te stijgen. Zowel Hans als Terry, diep doordrongen van het impact van het Mississippi erfgoed, weten met hun expressieve zang, immer doorleefd, zowel beelden als emoties op te roepen. En waar zij het onzegbare raken nemen de gitaren het van hen over.

Marcie

Hans Theessink – Belgische solo tour
10 okt. - Leopoldsburg - CC Leopoldsburg
11 okt. - Waregem - CC De Schakel
12 okt. - Evergem - CC Evergem
18 okt. - Ieper - Café Leetvermaak
19 okt. - Herent - GC De Wildeman

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Blue Groove
Distr.: M & W
Info: Frank Roszak Promotions

video