TRAMPLED UNDER FOOT - BADLANDS

De broers Nick en Kris en zus Danielle Schnebelen namen in 2008 deel aan de ‘International Blues Challenge’, jaarlijkse competitie in Memphis, en wonnen met glans. Sindsdien toeren zij voortdurend rond, zowel in Amerika als in Europa of voegden zich bij het gezelschap in de Rhythm & Blues cruise. Al tien jaar spelen zij samen en hun faam als familieband wint voortdurend aan populariteit. Zij stonden op de grote festivalpodia, o.m. in Ospel en Duvelblues. Intussen is ook hun vierde album uit met hoofdzakelijk eigen songs, geproducet door Tony Braunagel, die ook hun ‘The Wrong Side of the Blues’ poducete. Tevens neemt hij de percussie op zich naast drummer Kris. Zoals vanouds begeleiden Nick en Danielle met gitaar en bas al zou Danielle desgevallend ook de gitaar en saxofoon kunnen oppakken. Toetsenist Mike Finnigan vult her en der aan. Hun leven lang zijn broers en zus actief in het muziekcircuit. Hun ouders gaven hen het voorbeeld en inmiddels zijn de drie jonge muzikanten vertrouwd met zowel de old school blues als de modernere varianten alsof zij in hun natuurlijke biotoop ronddrentelen.

Op dit album opteren zij vooral voor de dynamische rockblues, zoals o.a. het heftige ‘Don’t Want No Woman’, al zijn er ook de soulvol gezongen tracks, o.m. het expressieve ‘Mary’, ‘Desperate Heart’ en ‘Two Go Down’. Van het passioneel uitgeschreeuwde ‘It’s A Man’s Man’s Mans’ World’ maakt Danielle zelfs een intense protestsong, die qua soul niet moet onderdoen voor die van James Brown, met Kris’ drum als een overstag gaande hartslag. Nick, ooit gelauwerd als meest beloftevolle gitarist, laat zijn gitaar emotioneel resoneren op de countryblues ‘Down To The River’. Hij beheerst alle gitaarfinesses met groot inlevingsvermogen. Ook de songs ‘Badlands’ en ‘Pain In My Mind’ klampen aan, zo’n beklijvende highway songs waarnaar je grijpt als je er eens voor lange tijd uit wil met alleen het voorbijglijdend landschap als gezelschap in de hoop je innerlijke balans uiteindelijk terug te vinden.

De afwisseling in leadzang, het op elkaar afstemmen van gitaarsound, ritmesectie, beats en groove maken dit album tot een boeiend geheel, waarin geen ego’s elkaar willen overstemmen. Soms energiek dan weer relaxt exploreert het trio oude en nieuwe horizonten op de hun eigen bescheiden wijze zich een plaats zoekend in de blueshistorie. Hun muzikale bagage die zij van grootouders en ouders meekregen, naast andere veronderstelde invloeden van Bonnie Raitt, Koko Taylor, Johnny Winter, Albert King, Chick Webb, verwerkten broers en zus in eigen innovatieve composities. Zij vullen het legaat aan met eigen ervaringen, observaties en emoties en dit met een eerlijkheid die garant staat voor de overlevering van de blues naar volgende generaties.

Marcie

 

Artiest info
Website  
 

Label: Telarc Records

video