BRENNEN LEIGH & NOEL McKAY - BEFORE THE WORLD WAS MADE

Waar zijn de tijden gebleven dat countryliefhebbers heerlijk weg konden zwijmelen bij de warme en veelal zoete geluiden van duetten van Johnny en June, George en  Tammy of Conway en Loretta? Before The World Was Made is overduidelijk gemaakt in de traditie en stijl van die grootheden en Leigh& McKay vinden moeiteloos aansluiting bij dit illustere rijtje.

Leigh, geboren in North Dakota, groeide op in een muzikale familie in Moorhead, Minnesota. Ze speelt al op jonge leeftijd gitaar en mandoline en besluit in 2002 te verhuizen naar het mekka van de Amerikaanse rootsmuziek, Austin, Texas en het was daar, in die uitermate creatieve biotoop, waar voor Leigh alles samenviel. Ze trad op met Dale Watson en opende shows voor Ralph Stanley en in 2004 debuteert ze met Too Thin To Plow. In 2007 maakt ze samen met Jesse Dayton al een duet plaat (Holdin’ Our Own) om vervolgens in 2010 The Box het licht te laten zien. Afgelopen jaren was ze onder andere te horen op de albums van het damestrio The Carper Family. McKay, een rasechte Texaan, maakte in Texas enige furore met The McKay Brothers in de beginjaren van deze eeuw, maar werd ontdekt als songwriter in 2004 door niemand minder dan Guy Clark die vervolgens nummers van McKay gebruikte voor onder andere zijn laatste album My Favorite Picture of You.

Leigh en McKay spelen al enkele jaren samen, zijn in ‘real life’ ook een koppel en nu is daar eindelijk hun langverwachte debuutplaat. Een onweerstaanbaar mooie plaat die je, zeker ook na een aantal luisterbeurten, bij gaat blijven en een onuitwisbare indruk achter zal laten. Before The World Was Made is diep geworteld in de Amerikaanse country traditie en tegelijkertijd weten Leigh en McKay het album heel nadrukkelijk in de hedendaagse tijd te plaatsen. Natuurlijk is de liefde een universeel en tijdloos gegeven, maar ook de melodieën, de muzikale invulling, de teksten; alles op dit album heeft de zweem van een absolute tijdloosheid, die helend en troostend is en  tegelijkertijd rijkelijk de lachspieren bediend en je een inkijk geeft in de onhandigheden van de moderne mens.

De muziek op Before The World Was Made is uitermate sfeervol voor de smakelijke teksten van het duo. Van slow country (Before We Come To Our Senses), slepende tranentrekkers (Please Reconsider), of de door de steel gitaar  subtiel en lieflijk gedragen liefdesbekentenis van Great Big Oldsmobile (“I’ll be deafer than a post and grayer than a ghost / But you’ll still steam my glasses up when I’m 92.”); alles ademt liefde en niets dan pure liefde op dit exceptioneel mooie album. Zelfs hilarische nummers als Let’s Go To Lubbock On Vacation en Breaking Up And Making Up Again, het lachwekkende maar oh zo herkenbare portret van een stel dat niet met, maar zeker niet zonder elkaar kan, krijgen van Leigh en Mckay een treffende urgentie en zeggingskracht mee.

De natuurlijke chemie tussen het ‘girl next door’ stemgeluid van Leigh en de warme bariton van McKay completeren de ambachtelijke productie van Before The World Was Made. Fijne plaat om de winter mee door te komen.

Ferenc Koolen

 

Artiest info
Website  
 

video