SCORING FOR SCORSESE – Presented by FILMFEST GENT & BRUSSELS PHILHARMONIC

Tijdens de 40ste editie van ‘Film Fest’, het jaarlijkse filmfestival in Gent, kon je naast een tentoonstelling over de filmregisseur/producer Martin Scorsese in de rand ook een concertuitvoering van zijn filmmuziek beluisteren, althans teruggebracht tot een selectie uit zijn laatste negen films en de oudere films ‘Taxi Driver’ en ‘Raging Bull’, waarmee hij bekend werd en eind jaren zeventig definitief doorbrak. Deze laatste film ontving acht Oscarnominaties, maar het was ‘The Departed’ uit 2006 die met prijzen werd overladen. Het concert werd eenmalig uitgevoerd door het ‘Brussels Philharmonic’ onder leiding van de wereldberoemde dirigent Dirk Brossé, ook nog bekend van zijn werk met José Van Dam. Van dit Live concert komt nu ook een album uit, geproducet door Film Fest Gent en het Brussels Philharmonic. Nu het ‘Film Fest’ in Gent afgelopen is, is dit album een mooie herinnering aan het concert en niet alleen omwille van Scorsese’s filmmuziek. Het illustere ‘Brussels Philharmonic’ is inmiddels nog beroemder geworden sinds het een Oscar won voor de filmmuziek van het bejubelde ‘The Artist’, een stomme zwart/wit film waarin de muziek de emoties een eigen taal geeft.

In het ‘Brussels Philharmonic’ spelen een tachtigtal muzikanten mee met o.m. violen, violoncello’s, blaasinstrumenten, piano, harp en fluit, timpani en percussie. Het concert getuigt van inlevend respect en hulde aan filmmaker Scorsese, bekend om zijn diepgelaagde complexe films, waarin geweld niet altijd geschuwd wordt. In het orkestraal geheel betekent ‘Three Pieces For 2 Guitars’ een adempauze, knap uitgevoerd door de gitaristen Stein Verrelst en Jan Depreter. Het zijn fragmenten uit de film ‘The Departed’ met muziek van Howard Shore, die ook nog filmmuziek uit ‘The Aviator’ en ‘Hugo’ aandroeg. In ‘Gangs of New York’ hoor je in ‘Brooklyn Heights 1 & 3’ de aangrijpende loepzuivere zang van sopraan Hanne Roos. In ‘The Aviator Suite’, aanvankelijk licht van toon, wordt de sfeer langzamerhand onheilspellend, als het ware de voorbode van het uiteindelijke fysiek en geestelijk verval van het hoofdpersonage.

De veertien filmcomposities komen uit elf verschillende films van Scorsese, die in het totaal een dertigtal films en documentaires regisseerde. Hij is van Siciliaanse afkomst maar geboren in New York City. In zijn films kaart hij graag de problematiek aan van ontspoorde of gekwelde figuren die met hun Italiaans/Amerikaanse identiteit worstelen. In het documentaire genre profileerde hij zich met films als ‘The Last Walz’, ‘Shine A Light’ en de zevendelige reeks ‘The Blues, A Musical Journey’. Maar uit dit album blijkt dat zijn muziekkennis en -liefde veel breder gaan dan rock en blues alleen. Ook Philip Glass, -‘Kundun’- , Elmer Bernstein -‘The Age of Innocence’-, Max Richter -‘Shutter Island’-liggen na aan zijn hart. Diens ‘On the Nature of Daylight’ met mooie violen evoceert op prachtige wijze het opkomen van de zon als een zuivering en verlossing. De avant-garde muziek van Krzysztof Penderecki’s , eveneens uit ‘Shutter Island’, zit echter vol dreiging en donkerte. Niemand die blijkbaar de dieptelagen van de menselijke natuur zo goed kent als de filmmaker, wat ook tot uiting komt in de keuze van zijn filmmuziek en de manier waarop hij klassieke stukken in zijn soundtrack verwerkt. In ‘Raging Bull’ last hij het klassieke ‘Cavalleria Rusticana’ in van componist Pietro Mascagni om de tragiek van de getormenteerde hoofdfiguur te onderlijnen.

Alle muziekcomposities sluiten aan bij de verhaallijnen en de dagelijkse overlevingsstrijd van zijn filmhelden met hun obsessies voor geweld en overheersing. Vaak deinst Scorsese er niet voor terug om op het grote scherm ook de details van hun wreedheid te tonen, wat de beelden vaak beklijvend maakt. Tezelfdertijd laat hij ook hun momenten van vervoering, glorie en triomf aan bod komen zodat zowel film als muziek een wisseling inhoudt van licht, schaduw, beeld en klank, bijeengehouden door zijn passie voor zowel het drama van de ‘condition humain’ als de begeleidende muziek. Voor wie de concertuitvoering miste is dit album daarom een geweldige kans om iets van de huiver en schoonheid van de symfonische muziek te ondergaan, 70 minuten lang, net zoals de duur van het oorspronkelijke concert.

Marcie

 

Tracklist:
1. Taxi Driver (1976) A Night Piece for Saxophone & Orchestra
2. Raging Bull (1980) Cavalleria Rusticana: Intermezzo
3. The Age Of Innocence (1993) End Titles
4. Casino (1995) Le Thème De Camille
5. Kundun (1997) Sand Mandala & Chinese Invade
6. Bringing Out The Dead (1999) Dead Sounds
7. Gangs Of New York (2002) Brooklyn Heights 1 & 3
8. The Aviator (2004) Suite
9. The Departed (2006) Three Pieces for 2 Guitars (Madolyn)
10. The Departed (2006) Three Pieces for 2 Guitars (Beacon Hill)
11. The Departed (2006) Three Pieces for 2 Guitars (The Departed Tango)
12. Shutter Island (2010) Symphony n°3 Passacaglia – Allegro Moderato
13. Shutter Island (2010) On The Nature Of Daylight
14. Hugo (2011) The Invention Of Hugo Cabret


Artiest info
Website  
 

Label: Sony Music