EMPIRE ROOTS BAND - MUSIC FROM THE FILM HARLEM STREET SINGER

 

The music of Reverend Gary Davis

Wanneer aan vier topmuzikanten uit New York gevraagd wordt om de muziek van de blinde zanger Reverend Gary Davis te vertolken in een film over diens leven, dan wil je al bij voorbaat intekenen voor zowel de filmdocumentaire als de later uit te brengen DVD. Geen betere zanger dan Bill Sims Jr. om de Gospels van de bluesman opnieuw tot leven te brengen. Nog niet zo lang geleden was hij nog te zien en te horen als één van de zangers in het ‘Heritage Blues Orchestra ‘ensemble. Ook rasmuzikanten als pianist Dave Keys, gitarist Woody Mann en bassist Brian Glassman maken deel uit van het groepje dat de film ‘Harlem Street Singer’ opluistert met zowel Gospels als de ragtime van de ‘Harlem Street Singer’ met zijn onafscheidelijk witte wandelstok. De veelzijdige Woody Mann, die de film mede producete, kreeg trouwens zelf gitaarlessen van Gary Davis, vooraleer deze in mei 1972 overleed. Toen de Harlemse dominee, oorspronkelijk van de Piedmont streek in Zuid Carolina, naar New York verhuisde vond menig aspirant gitarist de weg naar zijn huis, waar Gary Davis bereidwillig en meestal gratis lessen gaf.

Omwille van de film kwamen de vier muzikanten voor de eerste keer samen en vonden elkaar in het respect voor de blinde straatmuzikant die aan songs als ‘Keep Your Lamps Trimmed And Burning’ en ‘Twelve Gates To The City’ een eeuwigheidswaarde gaf. Het merendeel van de songs situeert zich in de spirituele sfeer. Na 1940, toen Davis prediker werd in de Missionary Baptist Connection Church in New York, verkoos hij om alleen nog maar religieuze muziek te zingen al paste hij dat voornemen niet altijd strikt toe wanneer hij op een festival speelde zoals o.m. tijdens het Newport Festival in 1959. Pianist Dave Keys, die o.m. Bo Diddley en Ruth Brown begeleidde, voegt met zijn pianoklanken sprankelende dan weer gewijde sfeer toe, o.m. op de droefgeestige slowblues ‘Mean Old World’ of het berustende ‘Soon My Work Will All Be Done’. De baslijnen van Glassman op bijv. ‘Trying To Get Home’ of de traditional ‘Hesitation’ komen dan weer aanvurend over. Hij trok nog op met de ‘Klezmatics’ en geeft enige gipsy swing aan de instrumentale ragtime.

De warme baritonzang van Bill Sims Jr., die soms aan Pops Staples herinnert, geeft extra kracht aan de songlijnen van de prediker, soms getormenteerd maar immer toegewijd aan de Lord, die hem nochtans bij leven niet spaarde. Zijn gitaartalent is echter uniek en o.m. David Bromberg en Stefan Grossman kwamen bij hem om hun gitaartechnieken te vervolmaken, waarbij Davis hen instrueerde om de snaren te beroeren als ware het pianotoetsen. Woody Mann, die zelf ook gitaarlessen geeft, ontwikkelde inmiddels zijn eigen stijl en wanneer het kwartet zich verenigt in het blijmoedige ‘I Am The Light of this World’ overvloeiend in het meegezongen ‘I Belong To The Band’ deel je in eenzelfde verbondenheid. De film, in regie van Trevor Laurence & Simeon Hutner, zal ongetwijfeld zowel visueel als muzikaal een verrijking zijn voor iedereen die meer over het bewogen leven van de bluespionier wil vernemen. En in afwachting is er dit album waarin vier integere muzikanten elk op hun manier het vuur en de esprit van de blueserfenis in zich meedragen.

Marcie

 

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Acoustic Sessions Recordings