CHARLES LLOYD - MANHATTAN STORIES

In 1964 verliet Charles Lloyd de groep van Chico Hamilton als musical director en saxofonist, in 1965 beëindigde hij ook zijn samenwerking met Cannonball Adderley. Samen met gitarist Gábor Szabó die ook speelde bij Chico Hamilton,bassist Ron Carter en drummer Pete LaRoca begon hij een eigen groep. Op de Columbia lp “Ofcourse, ofcourse” uit die tijd is Pete LaRoca vervangen door Tony Williams, op deze dubbel cd Manhattan Stories is het quartet dus voor het eerst te horen in de originele samenstelling. De eerste cd is een opname van het concert in Judson Hall (N.Y.C.) ter gelegenheid van Charlotte Moorman’s Festival of the Avant-Garde. De opnamen werden gemaakt door George Klabin, destijds student en inmiddels aan het hoofd van Resonance Records. Het ging echter maar om 43 minuten muziek waardoor het commercieel geen haalbare kaart was om het uit te brengen. Charles Lloyd zelf bracht uitkomst, hij beschikte over een tape met opnamen van een concert enkele maanden eerder in New York City’s legendarische Lower East side club, Slugs’Saloon.

In beide concerten zijn slechts drie nummers te horen, het kortste duurt toch nog 12 minuten, hierdoor hebben de muzikanten alle ruimte om hun ideeën te kunnen uitvoeren. Het openingsnummer op disc one met de opnamen in Judson Hall “Sweet Georgia Bright”, niet te verwarren met Sweet Georgia Brown, is een compositie van Lloyd. Hij was natuurlijk op de hoogte van Coltrane’s ellenlange solo’s en diens invloed is hier dan ook duidelijk te horen, maar Charles geeft er toch zijn eigen draai aan. De interactie tussen de gitaar van Szabó en Lloyd’s sax is spannend om te horen. “How can I tell you” is een fraaie ballad waarop het eigen geluid van Lloyd zoals dat nu tot volle wasdom is gekomen op de reeks cd’s die hij maakte voor het ECM label al aanwezig is.

Op beide concerten is “Lady Gabor” aanwezig, een nummer geschreven door Gábor Szabó, zijn Hongaarse roots zijn hier duidelijk te horen en ook de invloed van de raga’s van Ravi Shankar die Lloyd hem liet horen om het “buigen” van de noten te leren. Lloyd is hier aanwezig met zijn tweede instrument, de fluit. Er is een groot verschil tussen de twee concerten, het ene in een concerthal en de andere in een louche club in een achterbuurt. Maar het geroezemoes en de ongedwongen sfeer in Slugs zorgen ervoor dat ik die opnamen lichtjes prefereer. “Slug’s Blues” is hier de opener, een prima blues die wonderwel past bij het sfeertje in de club. Gabor geeft hier een minutenlange solo en vooral de bas van Ron Carter is hier veel prominenter aanwezig dan in Judson Hall.

De versie van “Lady Gabor” is anders, het begint met een lang intro van Lloyd op fluit, waarna een bijna psychedelische gitaarpartij van Szabó klinkt als een voorproefje van hetgeen later te horen zal zijn in de rockmuziek. Het sfeervolle “Dream Weaver” besluit de set in Slugs, hier zijn ook de invloeden van de muzikanten waar Lloyd in die tijd mee jamde, goed te horen, Ornette Coleman bijvoorbeeld. Wederom lijkt het voor de hand te liggen dat het typerende gitaarspel van Gábor Szabó zijn invloed heeft gehad op Jerry Garcia en andere West Coasters.

Dit quartet was geen lang leven beschoren, Szabo werd zelf leider, Carter bleef bij Miles en PeteLaRoca werd studiomuzikant voor talloze Blue Note sessies. Charles Lloyd vormde daarna zijn fameuze quartet met Keith Jarrett, Cecil McBee en Jack DeJohnette, hetgeen resulteerde in een reeks klassieke albums op Atlantic.”Forest Flowers at Monterey” werd zelfs een grote hit en leidde tot een cultstatus van Lloyd bij de hippies. Na 1968 trok Lloyd zich terug uit de jazzwereld en kwam terecht als saxofonist bij de Beachboys (!). Begin jaren ’80 vraagt Michel Petrucciani hem om terug te keren in de jazz. Vanaf 1989 volgt een contract bij ECM, waarna tot aan de dag van vandaag vele cd’s volgen.

Een waardevolle uitgave, deze schitterend vorm gegeven dubbel cd, een historisch monument, nu eindelijk na 50 jaar te beluisteren. Dat de geluidskwaliteit niet overal hifi is, valt te begrijpen en is niet onoverkomelijk.

Jan van Leersum.

 

 


Artiest info
Website  
 

Label: Resonance rec.
Distr.: Challenge rec.

video