BLIND WILLIES - EVERY DAY IS JUDGMENT DAY

Het vijfmanschap, ‘Blind Willies’ genaamd, is hoegenaamd niet blind, maar ontleende zijn naam aan de pré-war bluesmannen die blind geboren de straat op trokken omdat dit hun enig middel van bestaan was, zoals o.m. Blind Willie Johnson. Ook de Blind Willies, een groepje muzikanten uit San Francisco, trokken soms als buskers de straat op maar duiken ook regelmatig op in het festivalcircuit waar zij met hun songs alom succes oogsten. Zanger/gitarist Alexei Wajchman is de leider van de groep en speelt behalve gitaar ook banjo en harmonica. Ook cellist Misha Khalikulov en trompettist Max Miller-Loran - intrigerend op ‘Break Free’ - maken deel uit van de band, terwijl drummer Alex Nash en bassist Daniel Riera de kerngroep vervolledigen. Aanvullend spelen nog enkele gastmuzikanten mee zoals Rob Reich die met zijn accordeon op het aanklagende ‘Cremo Tango’ de bitterheid onderlijnt.

De band, als duo begonnen, onderging in de loop der jaren enkele bandwisselingen maar de drijvende kracht blijft toch Alexei, die met zijn zelfgeschreven songs de maatschappijkritische richting inslaat. Alzo lijken zijn beeldrijke songs, waaraan menig weerhaakje, eerder op protestsongs naar het voorbeeld van Pete Seeger, Ewan McColl en Billy Bragg. Het is zijn vierde album na zijn vorige ‘Needle, Feather And A Rope’ uit 2011. De lijzige verhalende zang van Alexei verdoezelt nauwelijks de scherpte van de aanklacht en op het smachtende ‘I Need A Woman’ lijkt hij werkelijk te hunkeren naar enig medegevoel. Zijn poëtische woordkunst en wrange teksten hebben iets onheilsspellend zoals op de titeltrack met de elektrische gitaarsound van gastmuzikant Adam Nash.

Het lijkt erop dat Alexei’s wereldbeeld gedrenkt is in het troebel water van verdoemenis en wanhoop, zoals bij ‘Dig A Hole’, een beklemmende prachtsong. Alle muzikanten dragen met cello, drum, bas of backing zang bij tot de gruizige sound waarin meer dan eens vrijheidsdrang de kop op steekt. Piano en trompet maken dan weer van ‘Steal Away’ een droefgeestig nummer. Het album werd trouwens behalve aan Pete Seeger, Lou Reed en de illustrator Maurice Sendak eveneens opgedragen aan de Poolse verzetsstrijdster Irena Sendlerowa die haar leven in de waagschaal legde om zowat 2.500 kinderen uit het getto te bevrijden. De Blind Willies kennen de onderkant van de geschiedenis en ook het impact van ware heldenmoed. Met hun gedreven muziek die soms naar gipsy folk en rock overhelt sluiten de Blind Willies aan bij de muziek van authentieke rebellen die hun songs gebruiken als wapen.

Marcie

“They started to play music as buskers in the streets of San Francisco, but ‘The Blind Willies’ have now translated their social engagement in critical songs that appear on their record ‘Every Day Is Judgment Day’. They dedicated the album to artists that have become famous through their protest songs and their motivation to help the socially weak in the society.” – www.rootstime.be 

 

Artiest info
Website  
 

video