STURGILL SIMPSON - METAMODERN SOUNDS IN COUNTRY MUSIC

Amper 11 maanden na het uitkomen van het nog altijd nazinderende en veelgeprezen debuut High Top Mountain komt Simpson met een, bij voorbaat, veelbelovend vervolg. Werd hij op High Top Mountain begeleidt door legendarische Nashville veteranen als Hargus “Pig” Robbins en Robby Turner, op Metamodern Sounds In Country Music wordt Simpson bijgestaan door zijn eigen band bestaande uit Kevin Black (bas), Laur Joamets op gitaar en Miles Miller op drums.

Op voorhand een waarschuwing voor country puriteinen en traditionals. Dit is een album dat heel nadrukkelijk de intentie heeft het countrygenre van een frisse revival te voorzien met een alleszeggende verwijzing naar Ray Charles’ meesterwerk uit 1962, Modern Sounds In Country And Western Music. Op dit album verlegt Charles grenzen als het gaat om genre afbakeningen en het vermengen van niet altijd logische verbanden in stijl en melodie. Een missie met verstrekkende gevolgen destijds en Simpson trekt die missie door naar het heden. Opnieuw wordt country muziek voorzien van nieuw elan en blijft het tegelijkertijd heel dicht bij zijn authentieke bronnen.

Een andere waarschuwing betreft het aanhoren van een nummer als It Ain’t All Flowers. Het is het meest spacy nummer op de plaat, een vreemd klinkende orgie van soundscapes, hip-hop lijnen, psychedelische rockelementen, fuzzy gitaarwerk en de fantastisch ronkende stem van Simpson. Het is het ultieme voorbeeld van country from space zoals Simpson het zelf duidt en zal country liefhebbers tot totale waanzin brengen, van walging of van volledige openbaring.

Ook tekstueel en qua toonzetting betekent Metamodern Sounds In Country Music een imposante stijldoorbraak. Hij rekent af met het cliché dat het in de country muziek altijd gaat over de alledaagse dingen, al dan niet met een sterk religieus karakter en een geromantiseerd beeld in stand houdt van tijden die allang vervlogen zijn. In de met een Elvis  (Gentle On My Mind) tune gelardeerde opener Turtles All The Way Down gaat Simspon op de metafysische tour, geheel in navolging van Stephen Hawking die het begrip ‘Turtles all the way down’, populariseerde in de jaren ’80, als metafoor van hoe de wereld zich verhoudt tot de kosmos. “I’ve seen Jesus play with flames in a lake of fire that I was standing in” “There’s a gateway in our mind that leads somewhere out there beyond this plane / Where reptile aliens made of light cut you open and pull out all your pain.”

Simpson rekent met Metamodern Sounds In Country Music ook heel nadrukkelijk af met zijn eigen demonen uit het verleden. Een dansje met de duivel is hem dan ook niet onbekend. Life Of Sin is in de basis een rauwe hillbilly song maar tekent tegelijkertijd Simpson’s visie uit op de in zijn ogen overschatte waarde van zaken als sex en drugs. Voor Simpson draait alles, maar dan ook alles, om de ware liefde al kent ook die liefde zijn demonische trekken.  “I woke up today and decided to kill my ego.”  zingt hij in de meeslepende ballade  Just Let Go. Een sarcastisch, maar tegelijkertijd ook een grappig thema wat hij vervolgens uitwerkt als een trip tussen slaap en waaktoestand. Long White Line is, in de vorm van een klassieke roadsong, een liefdesbetuiging aan de openbare weg als vluchtroute voor de huiselijke ellende, als ontsnappingsroute aan het miserabele bestaan.

The Promise, een cover van de synth. pop band When In Rome, krijgt in handen van Simpson een adembenemend behang. Weer is er die echo van Elvis, het tempo is meeslepend en de hartbrekende vocalen van Simpson doen de rest. Hij heeft het hartenleed en het grote verlangen als het ware op zijn stembanden gebrand en weet in wanhopige uithalen je mee te nemen naar het binnenste van zijn ziel.

Simpson maakt met Metamodern Sounds In Country Music een opzienbarend intergalactisch statement. Een opmerkelijke vrijage tussen oud en nieuw, een interessant samengaan van Elvis met Radiohead en Merle Haggard met Beck. En hoewel zijn criticasters hem waarschijnlijk te weinig traditioneel zullen vinden, is elke tune op dit album uitermate creatief doordesemd met een klassieke country feel. Wie daar eenmaal voor open staat zal veel plezier gaan beleven aan Metamodern Sounds In Country Music.

Ferenc Koolen

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Loose Music

video