MALTED MILK - ON STAGE TONIGHT!

Al bij de aanvang van het Live concert start ‘Malted Milk’, met zanger/gitarist Arnaud Fradin als frontman, met enkele hoogtepunten, het funky ‘Touch Me’, onmiddellijk gevolgd door het broeierige ‘Easy Baby’. De blazerssectie en een backing koortje zorgen al dadelijk voor een feeststemming, die meer dan een uur zal aanhouden. In het moderne complex ‘Stereolux’ te Nantes verzamelde zich op de scène rond zanger Arnaud nog een zevental muzikanten aangevuld met twee backingzangeressen. In de loop van het concert, dat in de herfst van vorig jaar plaats vond, zouden zich bij het gezelschap nog drie gastmuzikanten voegen waaronder zangeres Nina Attal op het soulvolle ‘Sweet Baby’ en de Amerikaan ‘Karl.W. Davis’ op het funky ‘Sunshine’. De setlist bestond voor het merendeel uit eigen composities van zanger Arnaud, waarvan er enkele al op het studioalbum ‘Get Some’ stonden, in 2012 uitgebracht.

In de Live versie klinken die songs natuurlijk totaal anders. De songs kapselen je in, stemmen je vrolijk en verlokken je om mee te reizen in die energieke stroming die de band weet te bevaren met denkbeeldige passages in Le Havre, New York, Detroit en Memphis om uiteindelijk te stationeren in New Orleans. Het sprankelend zuiderse gevoel van New Orleans overheerst immers sterk in de muziek van ‘Malted Milk’ naast de Stax en soulinvloeden van Otis Redding, James Brown en Wilson Pickett. De Fransman heeft een zwarte stem waardoor deze bij een soulblues als ‘True Love’ naar deze van Al Green neigt. Maar het fantastische ‘Nola Dance’ lijkt wel een bekroning van de avontuurlijke tocht, waarbij hij je oproept om meezingend aan de jubelstemming te participeren. Ook het laatste ‘That Wiggle’ en ‘Da Bump’ komen over als een jamsession van muzikanten die zich overleveren aan een collectieve euforie. In alle opzichten huldigt de band de filosofie van de ‘Big Easy’ met name ‘we gonna make it right now in this place’.

De plaats is weliswaar Nantes, maar bluesman Arnaud Fradin heeft duidelijk handen en voeten gewassen in de bronwateren van de oude Afro-Amerikaanse blues, met hier en daar een modern tintje zoals wanneer op ‘Down The Road’ naast de bluesharp van gastmuzikant Kevin Doublé ook wat scratch opduikt. Ook zijn gitaarspel en deze van Yann Cuyeu sluiten aan bij die groove van improviserende bluesmuziek die je tegelijk ontspant en verleidt om te mijmeren, te dansen of na afloop van één van de mooie solopartijen te applaudisseren. Het vaak invallend vrouwelijk backing koortje geeft dan weer een fris geluid aan de dansbare composities. Op het soulvolle ‘Hope She Believes In Me’ intensifieert de vrouwelijke zang de smartelijke feeling. Het concert eindigt met de voorstelling van alle bandleden. Intussen, in dat voorbij gevlogen uur, maakte de bluesman duidelijk wat zijn missie is: ‘uitkomen voor datgene waarin hij rotsvast gelooft, alom plezier verschaffen en onderwijl de oude blueshelden eren. De drie hoornblazers volgen hem daarin op grandioze wijze. Het maakt dat ‘Malted Milk’ heel authentiek overkomt.

Marcie


 

Artiest info
Website  
   

Label: Dixiefrog Records

video