MATHIJS LEEUWIS – ALWEER GEEN REVOLUTIE

Mathijs Leeuwis is een 29-jarige zanger en songschrijver uit het Nederlandse stadje Tilburg in Noord-Brabant. Zijn specialisatie ligt in het componeren van Nederlandstalige liedjes die hij zelf zingt op folk, blues en country-getinte melodieën. Hij is een man die diep nadenkt over zijn poëtische en vaak emotioneel geladen songteksten.

Het is me bij de voorbereidingswerken voor deze recensie nog maar eens duidelijk geworden dat ik eigenlijk veel minder aandachtig luister naar de inhoud en de betekenis van Engelstalige songteksten, terwijl ik dat nu net zeer kritisch blijk te doen voor verhalen bij liedjes die in mijn eigen moedertaal worden gezongen.

Niet dat deze analyse tot negatieve waarnemingen zou gaan leiden bij de songs van Mathijs Leeuwis, een muzikant die bij ‘Rootstime’ in 2008 als prille twintiger zijn intrede deed als performer van Engelstalige bluesy songs op zijn album “Complete Recorded Works In Chronological Order 2007”. Een jaartje later had hij zich al bekeerd tot het Nederlands wat geleid heeft tot liedjes voor zijn toenmalige vrij akoestische album “Klei, Stront En Zand” uit 2009, gevolgd door “Wachten Op De Klap” uit 2010.

Zijn laatste plaat “Het Is Al Lang Geleden” passeerde hier de revue in september 2012 en wordt nu opgevolgd door een splinternieuwe vijfde album van Mathijs Leeuwis, een cd met de veelzeggende titel “Alweer Geen Revolutie”. Dat is dan ook wel de correcte vaststelling over de elf nummers op deze plaat. Deze troubadour mijmert en verhaalt in zijn vertrouwde stijl in en ook nu weer dwaalt er een donker en wat depressief lijkend gemoed over deze liedjes.

In het openingslied “Het Sterkste Verhaal” stelt hij vooral zichzelf en zijn belang voor de huidige maatschappij in vraag. Een heel sterke song is het relativerende “Je Weet Zo Weinig” dat je op bijgevoegde video kunt beluisteren. “Hoofd / Hart” is een countryachtig liedje dat ons meteen lijkt aan te spreken. In het monotoon geïnstrumenteerde en wat psychedelisch klinkende “Revolutie” neemt hij zichzelf nog maar eens superkritisch en cynisch onder de loep.

Helemaal aan het einde van deze plaat krijgen we na het schitterende akoestische liedje “Het Gaat Prima” als toemaatje nog een verborgen nummer dat “Niemand Weet” als titel heeft. Samen met Jeroen Kant, zijn vriend, collega-zanger en mede-eigenaar van het platenlabel ‘Bastaard Platen’ bestrijkt Mathijs Leeuwis dezer dagen de betere kant van het betekenisvolle Nederlandstalige lied.

Mathijs Leeuwis schreef tekst en muziek bij tien van de elf tracks en enkel het over eenzaamheid handelende nummer “Zondagavondstoptrein” werd op tekst gezet door Hans d’Olivat. “Alweer Geen Revolutie” werd sober maar toch wat breder georkestreerd dan zijn vorige platen. De productie van Sebastiaan van Bijlevelt gebeurde met heel veel respect voor de emotionaliteit die Mathijs Leeuwis in zijn liedjes probeert te herbergen.

In het Engels gezongen zouden deze liedjes internationaal op veel succes kunnen rekenen, maar we vermoeden dat Mathijs Leeuwis ook al heel blij zal zijn als u in Nederland en Vlaanderen een exemplaar van zijn schitterende nieuwe plaat in huis zou halen en bewonderend zou willen luisteren naar het grote zang- en songschrijverstalent dat er in deze artiest schuil gaat.

(valsam)

 

Artiest info
Website  
 

Label: Bastaard Platen
Distr.: Sonic Rendezvous

video