STEVE FREUND – GLORIA HARDIMAN - SET ME FREE

Het redelijk fantastische Delmark Records grossiert dit jaar in speciale uitgaven die nooit eerder digitaal werden uitgebracht. En daar zitten steevast albums tussen die in geen enkele bluesverzameling mogen ontbreken. Deze “Set Me Free” van Steve Freund en Gloria Hardiman, dateert van 1983 en is eigenlijk intussen een collector’s item geworden. Het zeer moeilijk terug te vinden album is er nu dus in cd uitgave. Bovendien, en dat is meer dan aardig meegenomen, krijg je op deze uitgave nog vier bonus tracks er zomaar bovenop! Eigenlijk blijf je je bij iedere beluistering afvragen waarom dit heerlijk muziek werk zo lang onvindbaar was voor het grote publiek.

De legendarische gitarist Steve Freund wordt beschouwd als een echte Chicago Bluesartiest. Als je de waslijst aan grootheden waarmee hij werkte overloopt ga je gegarandeerd duizelen. We beperken ons tot het opsommen van Luther Allison, Otis Rush en Big Walter Horton. Het levenspad van Gloria Hardiman was niet altijd met rozenblaadjes bezaaid. Rond haar 5e werden zij en haar familie van hun boerderij verjaagd door de verwerpelijke Ku Klux Klan. Gloria’s vader was een Baptist Minister en het is in zijn kerk ondermeer dat ze later begon te zingen, of op te treden als u wilt. Artiesten als Rev. James Cleveland en Andre Crouch hadden toen al een oor voor haar zangkwaliteiten. De muzikale vonk met Freud sloeg pas echt goed aan na de geboorte van haar tweeling. Hun begeledingsgroep Blueprints bestond verder uit Ken Saydak op piano en orgel, de legendarische Sunnyland Slim op piano, Sam Burckhardt op sax, Bob Stroger en Harlan Terson op bas en Eddie Turner op de drums.

De plaat zelf dan opent met het swingende Chicago Bluesnummer “You Got Me (Where You Want Me)”. Hardiman trekt meteen alle vocale registers open en Freund imponeert met zijn haarscherpe gitaarriffs. De onwaarschijnlijk meesterlijk spelende Sunnyland Slim is een eerste keer niet minder dan indrukwekkend op Jimmy Roger’s “That’s All Right”. Freund , die nog de gitarist was bij Slim soleert alweer subliem op de snaren. Heerlijke versie van een dito song. Evenzeer valt het knappe werk van Stroger op bas en Grady’s retestrakke drumwerk aan te stippen. En wat dan gedacht van Sam Burkhardt ? hoe die uithaalt op zijn tenor sax op het instrumentale “Jammin’ With Sam” is ook al indrukwekkend. Slim’s nummer toont aan dat de man ook een prima songsmid was wat hij eveneens wat verderop bewijst op “The Things I Used To Do” waar Freud voor een zeldzame keer de vocalen voor zijn rekening neemt maar dat eveneens met verve doet.

Gloria Hardiman schittert heel de release door, het is het soort zangeres die je jammer genoeg heden ten dage nog maar zelden bezig hoort. Haar gospel achtergrond is duidelijk hoorbaar op King Curtis” Let Me Down Easy” maar evenzeer op Ike Turner’s “The Way You Love Me” waar Freund zijn snaren gepast weet te geselen. Hoe sterk de dame wel is illustreert ze misschien nog het best op Aretha Franklin’s “Dr. Feelgood”, het kippevelmoment bij uitstek op de plaat. Hoogtepunten vallen er niet bepaald aan te stippen op dit album. et geheel is één feest voor de bluesliefhebber. Hier is een fantastische band aan het werk geweest, een dame met een hartverscheurende stem en een gitarist die moeiteloos bewijst alle stijlen aan te kunnen. We kunnen Delmark Records alleen maar dankbaar zijn voor deze uitgave.

Luc Meert

Artiest info
Website  
 

Label: Delmark Records

video