THE HELLO STRANGERS - THE HELLO STRANGERS

Is muziek wezenlijk veranderd? Die vraag is vaak onderwerp van discussie en gesprek maar waarheidsvinding in een segment waarin persoonlijke smaak en voorkeur een grote rol spelen is niet de gemakkelijkste opgave. Met het titelloze debuut voegen The Hello Strangers iets toe aan de geschiedenis en ontwikkeling van Amerikaanse rootsmuziek en dat op zich is al een prestatie van muzikale grootsheid en intelligente creativiteit. Deze plaat, opgenomen in Nashville en geproduceerd door niemand minder dan Steve Ivey, bekend van zijn Grammy Award en werk met Dolly Parton, Aaron Neville en Vince Gill, heeft alles in zich van een ontwapenende, uitermate vakkundig geslepen diamant.

Zelf noemen ze het ‘Austin-influenced, rural-Penssylvanian, Indie sister folk’ en daar is eigenlijk alles mee gezegd. De ruggengraat van The Hello Strangers wordt gevormd door het hemelse vocale werk van de gezusters Chace, maar wordt op magistrale wijze geperfectioneerd door de schrijverscapaciteiten van het tweetal, de al even magistraal te noemen productie, de juiste keur aan goede muzikanten en het verfijnde elan van de arrangementen. De basis van de muziek is voor The Hello Strangers gelegen in de aloude folktraditie, maar er wordt op subtiele wijze een dosis soul, honky tonk en indie pop aan toegevoegd waardoor het mengsel als bijna vanzelf gaat pruttelen en broeien.

De band is geboren in Austin, Texas, maar sinds een aantal jaren zijn de dames weer terug in hun thuisstaat Penssylvania . Daar is de bodem gelegd voor dit adembenemende avontuur van verhalen, mythes en sagen, ingebed in een warme structuur van tijdloze folk en eigentijdse roots. Er is een fantastische remake van en met Jim Lauderdale op het spookachtige What You Don’t Know waarin de grootmeester in eerste instantie op de achtergrond excelleert waarna de rollen omgedraaid worden en Lauderdale de leiding neemt in de zang. Het resultaat is een song waarin het aangenaam verzuipen is in weldadige donkerte en spooky effecten. Het gas wordt erop gegooid in de country stomper What It Takes To Break A Heart , inclusief een Loretta Lynn-achtig uitsmijtertje op het einde en in de onversneden, brutale Texas honky tonk van Ruined. De prairies en het Oude Westen zijn te horen in Oh He’ll Drown waarin de backbeat je in galop begeleidt naar andere tijden. De stemmen van de Chace zusters klinken ontluisterend prachtig in de op pop en soul gebouwde rootsslijper Chances waarin het orgel fungeert als de warme jas voor de liefelijke, broze zang. Ook een vocaal hoogtepunt is te beluisteren in de met appalachian sound beklede The World Knows Far Better waarin de harmonica de ijzig mooie zang begeleidt.

Het album herbergt verder een ijzersterke, weemoedige versie van Que Sera, Sera. Geschreven door Jay Livingston en Ray Evans, maar wereldberoemd gemaakt door Doris Day. Het is precies die Doris Day waarmee grootvader Ronald Chace furore maakte in de jaren ’40 als lid van de Les Brown’s Big Band en dus is deze versie een indrukwekkende hommage aan de wortels van het tweetal. Weemoed en tegelijkertijd een verlangend vooruitkijken, dat is precies de creatieve spagaat die maakt dat The Hello Strangers zich weten te onderscheiden. Er is een sterk klinkende traditionele muziekopvatting, maar deze wordt voortdurend ververst door meer modernere muzikale ingrediënten en de fascinerende stemming van het album. Noteer deze plaat als een van de allergrootste verrassingen van 2014 en dus is er ongetwijfeld een prominente plek weggelegd voor The Hello Strangers in de lonkende jaarlijst.

Ferenc Koolen

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: IMI Records

video