HANDSOME JACK - DO WHAT COMES NATURALLY

Tijd voor een oerdegelijke maar bijzondere opwindende rootsplaat. Het aantal nieuwe releases was de afgelopen maanden zo groot dat ik ongetwijfeld een aantal uitstekende platen en waarschijnlijk zelfs een aantal jaarlijstjesplaten over het hoofd heb gezien. Nu de muziekindustrie langzaam maar zeker aan haar winterslaap begint, kan ik de schade gaan inhalen. Op het slagveld dat ik inmiddels overzie duiken dan ook vaak wat minder bekendere namen op. Handsome Jack bijvoorbeeld.

Over de vorige plaat van Handsome Jack, het in 2011 verschenen "Super Moon", was ik destijds bijzonder verrast, maar desondanks viel hun nieuwe album "Do What Comes Naturally" de afgelopen weken nog bijna van de stapel. Dat zou zonde zijn geweest, want "Do What Comes Naturally" is zeker niet minder dan zijn voorganger, meer zelfs, het overtreft het zeer goed onthaalde "Super Moon". De band uit het New Yorkse Buffalo laat meer de garage rock achter zich en weten die nu te verruilen voor psychedelische rootsrock met een stevige blues injectie en zovele andere invloeden. Dit album had gemakkelijk kunnen gemaakt worden in de late jaren 1960, begin 1970, want alles wat we hier horen is voldoende om tot een klassiek album uit die periode te behoren. "Do What Comes Naturally" is nog wat meer een rootsplaat dan zijn voorganger, maar alledaagse rootsrock is het zeker niet. De band heeft dit keer zelfs the Buffalo Killers Zachary Gabbard weten te strikken voor de productie en Bob Nave van the legendarische Lemon Pipers horen we op zijn orgel, zoals in het soulvolle "Between The Lines".

Handsome Jack die in het verleden het podium deelden met bands als The Sheepdogs, Blue Cheer, Gov’t Mule, J. Geils, The Hold Steady en Robert Randolph springt ook op dit nieuwe album weer van de hak op de tak. Het ene moment denk je dat de band de rust heeft gevonden om het bluesy rootsgeluid verder uit te bouwen, maar niet veel later krijg je toch weer de meest uiteenlopende invloeden om de oren. Dit zijn deels invloeden van de zojuist  vermelde bands maar ook invloeden die we kennen van hun vorig werk , waaronder blues, rock en garage maar Handsome Jack gaat op haar nieuwe plaat ook aan de slag met invloeden uit de psychedelica, 70s softrock en Southern rock. "Dead Tracks", "Ropes and Chains" en "You and Me" vertoeven voornamelijk in die Southern sfeer, songs die het live zeker goed zullen gaan doen. Ondanks de veelheid van invloeden is "Do What Comes Naturally" een wat consistentere plaat dan zijn voorganger. Vrijwel alle invloeden die de band op haar nieuwe plaat verwerkt liggen immers op een stevige basis die uit gelijke delen garage, Southern rock, boogie en old school R&B bestaat. Zelf noemen ze hun muziek boogie soul en dat is misschien wel de beste omschrijving. En een soulvolle sound is het zeker,  waarbij de zang van Jamison Passuit doet denken aan Eric Burden (Creepin') of zelfs Otis Reading, in de afsluitende ballade "Wasted Time".

"Do What Comes Naturally" is een intrigerende en spannende plaat, die steeds net wat anders doet dan je verwacht, want als je goed luistert gebeurt er weer van alles. De onderlaag, die vooral bestaat uit lekker stevige muziek met heerlijk gitaarwerk, overtuigt vrijwel onmiddellijk, maar er is ook een bovenlaag waarin het experiment niet wordt geschuwd. "Do What Comes Naturally" laat een band in topvorm horen. Het is een band die met veel plezier lekker in het gehoor liggende rockmuziek maakt, maar het is ook een band die zich probeert te vernieuwen en te verbeteren. Ik heb deze plaat inmiddels al flink wat keren gehoord, maar iedere keer hoor ik weer wat nieuws, "Do What Comes Naturally" mag niet ontbreken in de jaarlijstjes voor 2014.

 

 

 

Artiest info
Website  
 

itunes

Label: Alive Natural Sound
Distr.: Sonic RendezVous

video